Dick Berts – Businessplan voor Rob Scholte (inspelen op de wensen van het volk)

Gerard de Lairesse schreef in 1707 ‘Het Groot Schilderboek’. Daarin vergeleek hij de verf op Rembrandts schilderijen met ‘drek’. In 1715 sneden Amsterdamse gemeentebestuurders aan alle kanten grote stukken af van Rembrandts Nachtwacht. Het doek werd aangepast aan de plaats waar het moest hangen op het nieuwe stadhuis. Ingeklemd tussen twee deuren. Twee complete figuren werden achteloos afgesneden van een van de grootste kunstwerken die de mensheid ooit heeft voortgebracht. Rembrandt was immers een armoedige kunstenaar, die niet eens een business plan had.

In 2015 vierden gemeentebestuurders driehonderd jaar hoogwaardig kunst- en cultuurbeleid in de Lage Landen met een poging om het Rob Scholtemuseum gelijk te maken met het Helderse maaiveld waar niets bovenuit mag steken. Een van Nederlands grootste nog levende kunstenaars verdomde het namelijk, om zijn werk ingeklemd tussen twee deuren op te hangen in het nieuwe stadhuis, dat op de plek van zijn drekkige museum moest komen.

De crème de la crème van kunstminnend Nederland ondertekende bij honderden een open brief; “Om voor buitenstaanders onbegrijpelijke lokale politieke redenen dreigt een jong museum ten onder te gaan, een museum waarvoor intussen een breed plaatselijk, regionaal, landelijk en internationaal draagvlak is ontstaan”. Wat de buitenstaanders niet begrepen, is dat je in de Helderse politieke cultuur geen draagvlak creëert, door massaal getekende open brieven op te stellen, maar door een niet getekende anonieme brief in de raadszaal omhoog te houden.

Businessplan
Burgemeester en wethouders van Den Helder kennen hun geschiedenis. Eerder waren de kunstschilders Rembrandt en Van Gogh al failliet gegaan en deze gemeentebestuurders zouden zich geen oor laten aannaaien. Rob Scholte moest absoluut met een businessplan komen. Het college kende ook de streken van Scholte. De man was niet eens in staat om op een fatsoenlijke wijze een marktconforme vierkante meterprijs te berekenen, terwijl dit toch tot de core business van iedere bedrijfsmatig producerende kunstschilder behoort te worden gerekend. De hoeveelheid kunstwerken die een gemeentebestuurder kan bezitten is immers belangrijker dan de kwaliteit ervan. Jammer dat Han van Meegeren niet meer leefde, dat was nou eens een kunstenaar die uitstekend aansloot bij de Helderse bestuurscultuur en die Rob Scholte goed had kunnen adviseren bij het opstellen van een businessplan. Iedere dag een Ter Borch, een Pieter de Hooch, een Vermeer of een Frans Hals.

Omdat het die rare Scholte maar steeds niet lukt een businessplan te maken, heb ik er eentje voor hem opgesteld. Het bestaat uit dertien woorden van de grootste zakenman die er ooit op deze planeet heeft rondgelopen;

“Een onderneming die niets anders voortbrengt dan geld, is een armzalig soort organisatie” (Henry Ford).

Den Helder Actueel, 6 augustus 2015 – 08:15

Reacties:

Jacques van Velzen
6 augustus 2015 at 08:47
Mooi stuk geschreven. Fijn om te lezen

willem
6 augustus 2015 at 09:29
Das duidelijk en mooi verwoord

James Meijer
6 augustus 2015 at 10:02
Goedemorgen heer Berts,
Een prachtig stukje proza, mijn complimenten, u heeft uw roeping gemist!
Nu over de inhoud en ik moet zeggen u durft wel: u noemt Rob Scholte “één van Nederlands grootste nog levende kunstenaars”. Deze opmerking is natuurlijk zeer subjectief, in uw ogen kan dit de waarheid zijn, in mijn ogen niet. Ook zegt u dat er voor het museum van Rob Scholte inmiddels een “breed plaatselijk, regionaal en internationaal draagvlak is ontstaan”. Waar haalt u dit vandaan? Als ik zo de reacties op de artikelen over dit museum op dit podium lees dan denk ik dat het “brede” plaatselijke draagvlak in ieder geval ontbreekt en waar blijkt het landelijk draagvlak ui? Toch zeker niet uit de door “de crème de la crème van kunstminnend Nederland bij honderden ondertekende open brief” hoop ik? Want als dat de enige bijdrage van kunstminnend Nederland is geweest dan heb ik daar geen hoge pet van op. Als al deze kunstminnende Nederlands zo begaan zijn met Rob Scholte en zijn museum, waarom beperkt hun bijdrage zich dan tot deze brief en helpen zij Rob Scholte, die dit blijkbaar zelf niet kan, niet met de formaliteiten die nodig zijn om dit museum op poten te zetten?
Dan nog dat vermaledijde Businessplan.
Als ik een onderneming wil starten en ik heb daar de medewerking van een bank of een overheidsinstelling voor nodig dan moet ik een Businessplan opstellen, zo simpel is dat. De heer Scholte is gewoon een ondernemer, hij verkoopt dan wel geen auto’s of iets dergelijks maar kunst en daar verdient hij zijn brood mee, ik neem ten minste aan dat hij zijn schilderijen niet weggeeft maar daar gewoon geld voor wil ontvangen en ik ga er ook van uit dat de entree tot zijn museum niet gratis is maar dat je daar een kaartje voor moet kopen.
Als de heer Scholte dat Businessplan niet zelf kan opstellen en dat kan ik me prima voorstellen dan heb je daar professionals voor die hem daarbij kunnen helpen. Natuurlijk doen deze professionals dat niet voor niets want ook dat zijn ondernemers die daar hun brood mee verdienen. Niets mis mee lijkt me! En als het de heer Scholte ook niet lukt om een marktconforme vierkante meterprijs te berekenen dan kan ik u een nieuwtje vertellen: ook daar heb je professionals voor die hem daarbij willen helpen (uiteraard tegen een marktconforme vergoeding!).
Tot slot wordt ik een beetje zat van uw kruistocht tegen de Gemeente Den Helder c.q. Burgemeester Schuiling. Wat heeft de ”anonieme brief” zoals u dit noemt in vredesnaam te maken met deze zaak?
Met vriendelijke groet,
James Meijer

Dick Berts
6 augustus 2015 at 12:13
Beste meneer Meijer. U weet toch wel wat een column is hoop ik? Waarom komt u altijd met van die harteloze reacties? Draait alles dan om geld? Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat u zo bij het circuit hoort, dat reageren zinloos is, omdat ik u volautomatisch tegen me krijg, wat ik ook zou schrijven. Bovendien vind ik dat ik deze discussie niet moet gaan domineren. Ik heb in mijn column immers al ruimschoots mijn zegje kunnen doen. “Kruistocht tegen Schuiling”, ja zo ziet het circuit dat, dus roept u dat klakkeloos na, want anders hoort u er niet meer bij, maar kijk eens even terug wat ik over Schuiling heb geschreven bij het artikel over de brand in de Marsdiepstraat. Met hartelijke groet, Dick Berts.

James Meijer
6 augustus 2015 at 13:23
Geachte heer Berts,
Omdat het een column is mag ik niet reageren? Waarom dan geen reactie van uw kant op de andere reacties? U zegt ook nog dat ik “altijd kom met die harteloze reacties”, ik weet niet waar u dat vandaan haalt omdat ik nauwelijks ben terug te vinden op dit forum.
Ik weet ook niet welk “circuit” u bedoelt, ik behoor tot geen enkel circuit! Of bedoelt u te zeggen dat degene die kritiek heeft op uw “circuit” gelijk tot het andere, door u negatief bedoelde “circuit” behoort?
Overigens, om alle misverstanden te voorkomen: ik ben niet tegen het Rob Scholte Museum als hij zich, net als iedere andere burger van Den Helder, aan de regels houdt.
Met vriendelijke groet,
James Meijer

dagobert
6 augustus 2015 at 13:42
Draait alles dan om geld? Bij dhr J Meyer wel Dick. Dhr Meyer, is namelijk Makelaar. En die kan zich natuurlijk niet negatief over de burgemeester uitlaten,want hij heeft hem o, zo nodig .

Bodelo
6 augustus 2015 at 14:05
Dick, deze reactie vind ik ook niet terecht. Misschien moet je het advies van Aukelien (in het vervolg!) ter harte nemen?

Dick Berts
6 augustus 2015 at 14:36
Wacht even Bodelo, voordat dit een eigen leven gaat leiden. Er is echt helemaal niets mis mee, als een columnist ook aan het debat over zijn eigen column deelneemt. Daarmee wordt geen enkele fatsoensregel overtreden. Je kunt hooguit zeggen, dat het wel zo ridderlijk is, om daar terughoudend mee te zijn, omdat je in je column al zo fors aan de beurt bent geweest. Ik ga nu dan ook mijn uiterste best doen om het goede advies van Aukelien op te volgen.

Monique_K
6 augustus 2015 at 18:05
Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat niemand, ik herhaal: niemand!, een businessplan kan opstellen als niet alleen de kaders maar ook diverse gegevens (zoals energiekosten voor het hele gebouw) ontbreken?

HZdwg
6 augustus 2015 at 20:10
Voor mensen uit de museale wereld met kennis en ervaring op het gebied van exploitatie is het een fluitje van een cent, lijkt mij, om voor Rob Scholte even een redelijk nauwkeurige schatting van de energiekosten te maken.

Monique_K
7 augustus 2015 at 10:52
Want het ene gebouw is het andere, onderling verwisselbaar qua energiekosten? Zo woon ik nu in een huis dat bijna dubbel zo groot is als mijn vorige woning, en toch betaal ik hier minder aan energiekosten. Daarnaast, al zit je er met een schatting van die kosten naast of goed, als je niet weet wat het het wordt, huren, kopen of bruikleen, kan je nog niets. Of moet je er een stuk of wat plannen maken, eentje voor elke mogelijkheid? Alsof het allemaal niets kost?

dagobert
7 augustus 2015 at 11:07
Tevens, Het is voorwat betreft het huidige gebruik van het gebouw niet te vergelijken met wat er in gezeten heeft. Tante post , was een 24/7 bedrijf. En dat is het museum niet. Dus een vergelijking met energie verbruik gaat geheel mank.

Kees Jan
6 augustus 2015 at 19:56
Heer J. Meijer, bent u niet de huis makelaar van de gemeente Den Helder, Woningstichting en Zeestad?
.
Weet u dan wat de marktconforme huurprijs is van het oude postkantoor? Want wat is marktconform? de prijs van een verwaarloosd pand, of is het een prijs na een miljoeneninvestering van de pandeigenaar (gemeente)?
.
We nemen voor het gemak en om het overzichtelijk te houden een huurwaarde van 10% van de boekwaarde/herbouwwaarden. Het postkantoor heeft een boekwaarde van ongeveer 700.000,-. 10% van boekwaarde is nu € 70.000 per jaar maar als het pand zodanig word verbouwd dat het pand een boekwaarde/herbouwwaarde krijgt van € 6.000.000,- dan is het opeens een bedrag van € 600.000,- per jaar.
Das nogal een verschil, vind u niet? Hoe kun je dan een sluitende begroting maken, met een theoretisch verschil van € 530.000,-.
.
Zolang je de huur/koop voorwaarden niet van de pandeigenaar (gemeente)krijgt, dan kan geen enkele ondernemer er een sluitende begroting voor maken.
Als u tegen uw klanten zegt dat dat wel kan zonder dat de pandeigenaar zijn voorwaarden op tafel heeft gelegd, dan bent u een slecht adviseur/makelaar. Want een huur van 70.000,- per jaar kan een bedrijf misschien makkelijk ophoesten, maar als het dan opeens € 530.000,- per jaar meer is kom je als ondernemer bedrogen uit.
.
Rob Scholte kan net als alle andere ondernemers pas een sluitende businesscase maken, als je van het beoogde pand weet wat het moet kosten. En wie weet heeft deze ondernemer wel een extern adviseur in de arm genomen voor een businessplan. Misschien ook wel “de crème de la crème” van kunstminnend Nederland. In die open brief van die bekende Nederlanders staan ook een hoop directeuren van musea. Wie weet hebben er wel een paar gezegd, als jij weet wat de huur of koopprijs wordt dan helpen wij je met een sluitende businesscase.
.
Het gekke is ook dat als de gemeente iets niet goed doet, dat er altijd mensen zijn zoals u (die leven van opdrachten van de gemeente) die het stadsbestuur en het college komen verdedigen…

dagobert
6 augustus 2015 at 20:45
Ik wilde het niet zeggen Kees Jan, Maar hij zat duidelijk te vissen naar het baantje van opsteller van het plan dat Scholte nodig heeft. En inderdaad, deze man werkt Bij Jongewaard en Meijer Makelaars.

loes vermeer-lagerveld
6 augustus 2015 at 10:16
Een mooi, juist en bechaafd redactioneel stuk van Dick Berts. Ter informatie: er is al tweemaal een businessplan door Rob Scholte ingeleverd, alleen zonder cijfers, omdat de kaders waarmee men zo’n plan moet opstellen ontbreken, zoals wordt het koop, huur en het laatste geval voor hoe lang kan worden gehuurd. Marktconform? Dan moet het pand ook marktconform zijn, dus eerst in goede staat brengen? Allemaal vraagtekens waarop eerst duidelijkheid moet komen.Het zeer uitgebreide businessplan van Rob staat in zijn geheel op de site van: robscholtemuseum.nl.
Overigens blijkt uit de prachtige spreuk van Dick dat men in deze met een andere blik moet kijken. Niet het geld maar de kunst moet prevaleren.
En over de door Rob gepubliceerde brieven: de huidige coalitie heeft (had?) als motto: openheid en transparantie. Dit is o.a. de reden dat Rob alles publiceert, ook wanneer dit tegen hem werkt, opdat niet alleen de raadsleden etc. kennis krijgen van hetgeen speelt (als men tenminste de moeite neemt alle stukken te lezen) maar ook de burgers van Den Helder.

Dick Berts
6 augustus 2015 at 10:39
Loes, het is geen redactioneel stuk, maar een column waarin ik me even helemaal heb kunnen uitleven. Misschien is het goed om mijn standpunt nog wat te verduidelijken. Ik stel het zeer op prijs, dat de gemeente Den Helder voor de eerste keer in haar bestaan eens een keer op de centen van haar burgers let. Maar waarom moeten ze uitgerekend bij het Rob Scholte museum nou weer helemaal naar de andere kant doorslaan in het bedrijfsmatige denken? Draait het leven dan echt alleen nog maar om geld? Discriminatie bestaat in twee vormen, onderscheid maken op onterechte gronden en weigeren om onderscheid te maken waar dat geboden is. Bijvoorbeeld in een bus met allemaal 16 jarigen en een 95 jarige roepen: “Niemand krijgt hier een zitplaats!” Van een kunstenaar op dezelfde manier een business plan eisen als van de Koninklijke Shell groep, vind ik om die reden discriminatie. Businessplan ok , maar help deze waardevolle aanwinst voor Den Helder er dan mee als gemeente. En gebruik het niet als een stok om Rob Scholte op een achterbakse manier de gemeente uit te knuppelen, vanwege rancuneuze gevoelens over je mislukte prestige project, waar al helemaal geen sluitend businessplan voor was.

Jacques van Velzen
6 augustus 2015 at 10:49
Overigens vind ik de verwijzing na Han van Meegeren in dit verhaal wel leuk. Vooral omdat er ook van hem werk hangt in het Rob Scholte Museum…

Bodelo
6 augustus 2015 at 10:56
Mijn complimenten! Erg leuk om te lezen en …. waarheid als een koe!

Dick Berts
6 augustus 2015 at 10:59
@ Rob Scholte. Kan mijn “Museum voor Bestuurlijke Integriteit” in oprichting onderdak vinden in jouw museum? Ik heb nog wel wat leuke stukken in mijn archief om daar ten toon te stellen. Echte publiekstrekkers. En dan hangen we er nog een paar schilderijen van Han van Meegeren bij, om het morele gehalte van de expositie wat mee op te vijzelen, anders krijgen de bezoekers hoofdpijn.

Jacques van Velzen
6 augustus 2015 at 11:05
Museum voor bestuurlijke integriteit? Auw ik voel een migraineaanval opkomen…

Gertjan
6 augustus 2015 at 11:13
Als er een museum over dictatuur van wordt gemaakt krijg je wel gelijk toestemming van Koen, moet natuurlijk wel een heel groot schilderij van hem bij de ingang hangen.

Aukelien Jellema
6 augustus 2015 at 13:07
Goede stuk, inderdaad. En zeker…. een column (mijn favoriete stijlfiguur) Daarom zou dhr. Berts hier verder expliciet niet (meer) moeten reageren. Een column draagt de dichterlijke vrijheid van de schrijver in zich, moet gewoon een tikje provocerend zijn, een beetje uitvergrotend. Wie dat niet snapt, moet columns gewoon niet (gaan) lezen…. Dus meneer Berts, mijn advies zou zijn: laat het hierbij. U heeft de steen in het water gegooid. De discussie die hierop volgt, is verder “aan het volk”…..

HZdwg
6 augustus 2015 at 13:08
Dat ik dat museum, te oordelen naar wat ik er op internet van zie, wel mooi vind heb ik al gezegd. En van kritiekloze steun aan het gemeentebestuur en haar roerganger kan ik na eerdere reacties moeilijk worden verdacht.
Maar, vraag ik me af, staat er wel eens een rij bij de kassa van dat museum? En al die beroemde Nederlanders die het in het openbaar voor Rob Scholte hebben opgenomen, hebben die allemaal een reisje naar Den Helder gemaakt speciaal om het museum te komen bewonderen?
Mooi stuk, maar een museum mag nog zo mooi zijn, als het niet genoeg inkomsten genereert om de kosten van het voortbestaan te dekken, dan is het toch ” Wer soll das bezahlen, Wer hat so viel Geld?”. Met de realiteit moet je ook rekening houden als die niet aangenaam is.
P,S. Mooie woorden van die Ford, maar wel woorden van een gewiekste zakenman die het allemaal goed uitrekende.

Kees Jan
6 augustus 2015 at 20:15
Er liep vanmiddag nog een bekende Nederlander op het Julianaplein, richting het postkantoor. Geen idee of hij naar het museum ging, maar zou zomaar kunnen. Maar waarom moeten we überhaupt weten welke bekende Nederlanders in dat museum komen, het blijven namelijk gewoon mensen…

HZdwg
6 augustus 2015 at 21:11
Die van die steunbetuiging vinden zichzelf helemaal niet zulke gewone mensen, ze betuigen hun steun wapperend met hun bekendheid. Als dan zou blijken dat veel van die bewonderaars-steunbetuigers niet in dat museum zijn komen kijken omdat ze allemaal Den Helder veel te ver vinden, gaat er dan geen waarschuwingslampje branden?
Maar nu lijkt het net alsof ik zo graag dat museum de grond in boor, dat is niet zo. Het punt is, dat als de financiële basis niet gezond is (en dan denk ik vooral aan het aantal te verwachten bezoekers) dan helpen mooie woorden niet en dan mag het museum nog zo mooi zijn, dan is het een avontuur met gegarandeerd rampzalige afloop. Zoals ik zei, daar is niemand mee gediend en ook Rob Scholte niet. Dan is het beter op tijd een andere oplossing te zoeken voor het museum en voor het gebouw, hoe jammer ook.

Kees Jan
6 augustus 2015 at 22:00
Weet zo niet welke bekende Nederlanders op dat lijstje staan. Maar ik kan me zo voorstellen dat er een aantal zijn, waarbij het niet handig is als ze zeggen dat ze langskomen.
De verwachte aantal bezoekers zullen ze vast wel weten, maar als je niet weet wat je voor een pand moet betalen kun je nooit nagaan of het uit kan.
Voor iedere ondernemer is het belangrijk om te weten wat je bedrijfskosten zijn. Huur of hypotheek is daarbij een van de belangrijkste factoren. Je huur weeg je af tegenover je inkomsten, bv toegangsprijs en misschien wel inkomsten van een museumrestaurant of iets dergelijks. Een museum haalt vast niet zijn omzet alleen maar uit toegangsprijzen.
Maar als een “persoontje” (burgemeester) geen informatie wil geven omdat hij op die plek een nieuw stadhuis wil bouwen, dan geef je het museum en de ondernemer geen eerlijke kans om een goed onderbouwt plan te presenteren.

loes vermeer-lagerveld.
6 augustus 2015 at 22:41
Dick, sorry, inderdaad natuurlijk een column, slip of the pen, maar de diverse reacties en meningen vind ik goed, het houdt de discussie levendig.
Overigens, vanmiddag was ik als vrijwilliger in het museum en er kwam een bekende Nederlandse singer/songwriter. En er zijn al meer vips geweest.
En een reactie van mij i.v.m. de kritiek over deze bekende Nederlanders: Het gegeven dat bekende Nederlanders hun steun hebben betuigd, hoeft toch niet in te houden dat ze allemaal naar Den Helder komen. Het feit dat ze kennis hebben van de aanwezigheid van het Rob Scholte museum is belangrijk. Ook deze mensen hebben hun netwerk en zullen er ongetwijfeld over spreken. Moet men in een arm ontwikkelingsland zijn geweest om steun (financieel of anderszins) te betuigen? Natuurlijk niet. Zo hoeven ook die bekende Nederlanders niet allemaal naar Den Helder te komen, maar belangrijk is wel dat zij de waarde van het Rob Scholte museum inzien, dit uitdragen en zodoende graag hun naam hebben willen vermelden.

strandloper
7 augustus 2015 at 02:26
Een mooi pleidooi voor het Rob Scholtemuseum. De gemeente zou eens wat kaarten op tafel moeten leggen. Van Rob Scholte is bekend, dat hij graag in bedoeld gebouw een museum wil runnen. Om duistere redenen ziet de gemeente dat klaarblijkelijk niet zitten. Zeker een gemeente als Den Helder zou enthousiast moeten zijn over een dergelijk initiatief. Het zou heel mooi passen in een nieuw ontwerp voor de stationslocatie. Een fraai looppad met groen en kunst naar het museum vanaf het station.
Het zou niet de eerste keer zijn, dat de gemeente een gebouw voor het symbolische bedrag van 1 gulden of 1 euro overdraagt aan een nieuwe eigenaar. De gemeente vraagt nu iets van marktconforme prijzen. Wat is de marktconforme prijs van een gebouw waarvoor een sloopvergunning is aangevraagd? Ik ben geen sloper, maar ik denk dat sloop toch wel iets van € 800.000 moet kosten. Alles was mogelijk als het maar een nieuw stadhuis werd. Een slecht plan, dat werd geschrapt na de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Maar wie geeft de verzekering, dat het niet opnieuw wordt opgevoerd na de komende gemeenteraadsverkiezingen? Is dat wellicht de reden voor het lamlendige gedrag van de gemeente in deze zaak?
De gemeente wil een businesscase. In de regel is dat niet meer dan een wassen neus. Ik wil u slechts wijzen op de businesscase van de nieuwe schouwburg.
De gemeente verkoopt het gebouw aan de heer Scholte voor € 1,00 en stelt daarbij eisen aan de wijze van onderhoud en uitstraling. Rob Scholte laat de verwachte kosten voor energie bepalen door bv Feenstra/Nuon. Het aantal museumbezoekers is een slag in lucht. Doe die slag maar en zet er een prijs bij. Wellicht zijn er sponsoren geïnteresseerd of ander investeerders.
Het is mijn overtuiging, dat het museum een waardevolle plus voor Den Helder zal zijn.

’t Kraaiennest
7 augustus 2015 at 10:29
Ach, en hoeveel geld steekt de gemeente niet in een entreekaartje voor het gebruik van het zwembad, het bijwonen van een voorstelling in de schouwburg of het lenen van een boek in de bibliotheek? Zonder deze financiële ondersteuning kunnen al dit soort voorzieningen dus nooit uit. Zo hebben we nu dus ook het Rob Scholte Museum. Prachtig toch!

http://denhelderactueel.nl/2015/08/businessplan-voor-rob-scholte-inspelen-op-de-wensen-van-het-volk/

1 Comment

  1. Een uitsteken stuk Dick! Helder en met het hart op de juiste plaats.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.