dichtbij.nl – ‘Ik kom zo snel mogelijk in Den Helder wonen’ + Burgemeester met een eigen stadspark

‘Ik kom zo snel mogelijk in Den Helder wonen’

Den Helder – ,,Ik kom zo snel mogelijk in Den Helder wonen. En dan niet half-half, dus alleen op werkdagen. Ook in het weekend zijn er evenementen en gebeurtenissen waar mijn aanwezigheid bij gewenst is.” Dat zegt de beoogde nieuwe burgemeester van Den Helder, Koen Schuiling, in een vraaggesprek met het Noordhollands Dagblad.

De geboren Rotterdammer (1959) woont nu in het Groningse Rasquert, in de gemeente Winsum. Hij woont samen met Bene Griede, die een ‘verantwoordelijke functie heeft’ in het Groninger ziekenhuis.

Schuiling wil in afwachting van zijn benoeming door het kabinet nog niet vooruitlopen op het huisvestingsvraagstuk. Zoals bekend kocht de gemeente Den Helder de woning van oud-burgemeester Stefan Hulman in Vogelzand. Volgens voorzitter Willem Koning van de vertrouwenscommissie toonde Schuiling zich ‘niet onwelwillend’ tegen het vooruitzicht die woning te betrekken. Schuiling zegt het huis nog niet gezien te hebben. ,,Zou ook een beetje raar zijn, om al te gaan rondrijden door Den Helder voor een huis voordat ik zelfs maar ben voorgedragen.” Nu de gemeenteraad hem als nummer een aanbeveelt bij minister Ter Horst van binnenlandse zaken, ‘kan ik me thuis gaan bezighouden met de vraag hoe we dat straks allemaal gaan doen.’

Schuiling zegt desgevraagd onder de indruk te zijn van de investeringsplannen die Den Helder heeft. Plannen ‘die nodig zijn om de nieuwe tijd in te gaan.’ Hij noemt ze realistisch. ,,Als wethouder van Groningen (economische zaken, verkeer en vervoer 1998-2006) was ik al niet onder indruk van megalomane ideeën. Maar wat ik inmiddels aan documentatie heb gezien ziet er heel verstandig uit. Den Helder zit niet bij de pakken neer. Dat spreekt me aan.”

dichtbij.nl, 29 september 2009

Burgemeester met een eigen stadspark

Den Helder – De vorige bewoner van de prachtige boerderij Meyma in Rasquert stond midden in het dorpsleven. Dorpsbarbecue? Feestje op de ijsbaan? De heer Wortelboer was er bij. Koen Schuiling en zijn partner, de huidige bewoners, laten dat soort feestjes aan zich voorbij gaan.

,,Niks ten nadele hoor”, zegt buurman Hans Scholma, ,,maar ze doen verder niks in het dorp. Ze hebben een prachtige boerderij, maar in het dorp zie je ze niet. Vreemd? Welnee, ze hebben het allebei heel druk.”Natuurlijk weten ze in het Groningse Rasquert (spreek uit Raskurt) wie Schuiling is. In een dorp van 180 inwoners kent iedereen iedereen. ,,Hij wordt burgemeester in Den Helder toch? Het was op de radio”, grijnst de 76-jarige Willem Doornbos.Hij schuifelt wat op zijn erf. Mooie ouwe kerel. Pet op het hoofd, klompen aan, bretels strak gespannen over de ronde buik. Doornbos weet alles over Rasquert, woont er al veertig jaar. Klost op zijn klompen graag een rondje met de verslaggever door het dorp.

dichtbij.nl, 02 oktober 2009