Diamond Rooms – SBK Kunstuitleen 60 jaar

Diamond Rooms | SBK 60 jaar
10-11-2015 / 22-11-2015

November 2015 schittert Stichting Beeldende Kunst, de eerste kunstuitleen van Nederland, met een grootse overzichtsexpositie Diamond Rooms. Ter ere van haar 60-jarig bestaan duiken een aantal prominenten als gastconservator in de omvangrijke SBK-collectie van meer dan 40.000 kunstwerken, op zoek naar verborgen schatten. De persoonlijke selecties zijn van 10 tot en met 22 november te bewonderen tijdens de expositie die plaatsvindt in de imposante voormalige bagagehal van Loods 6 op het KNSM-eiland in Amsterdam. Uniek is dat bezoekers de geëxposeerde kunstwerken kunnen lenen en direct mee naar huis mogen nemen. Zo kun je dezelfde dag nog het favoriete werk van de directeur van het Rijksmuseum boven je eigen bank hebben hangen.

De line-up van gastcuratoren bestaat naast Wim Pijbes (directeur Rijksmuseum), uit: Jim de Groot (zanger, acteur), Cintha van Heeswijck (oprichter ARTZUID), Remy Jungerman (kunstenaar), Carlein Kieboom (hoofdredacteur vtwonen), Hadewych Minis (zangeres, actrice), Kajsa Ollongren (wethouder en locoburgemeester Amsterdam), Kees van Twist (oud-directeur Groninger Museum) en Jop Ubbens (directeur Christie’s). Naast de selectie van gastcuratoren bestaat Diamond Rooms uit presentaties van kunst uit verschillende decennia, vanaf de jaren ’50 tot nu. Bijzondere aandacht is er voor ‘kunst van nu’ met werk van recent afgestudeerd aanstormend talent. Met deze unieke samensmelting van oud en nieuw werk, afkomstig uit diverse kunststromingen, gegroepeerd rond verschillende thema’s toont SBK haar bijzondere en unieke collectie.

SBK-kunstcollectie
De SBK-collectie die in zestig jaar is opgebouwd omvat meer dan veertigduizend kunstwerken, veelal unieke stukken behorend tot verschillende kunststromingen en perioden binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis. Van olieverfschilderijen uit de vijftiger jaren tot tekeningen en fotografie van hedendaags talent. Het is de oudste en grootste collectie van alle Nederlandse kunstuitlenen. In 1955 gevormd door een verzameling kunstwerken van Amsterdamse kunstenaars en door allerlei overnames uitgegroeid tot een collectie van nationaal allure: een bijzonder cultureel erfgoed. In de collectie bevinden zich onder meer werken van Jan Sierhuis, Erwin Olaf, Marinus Boezem, Cornelius Rogge, Auke de Vries, Vladimir Zwaagstra, Ed Dukkers, Henri Plaat, Lilly van der Stokker, Sigmund Gudmundsson, Hannes Wallrafen. Joep van Lieshout, Rene Daniels, Meshac Gaba, Andre Volten, Claudy Jongstra, Koen Vermeule, Aat Veldhoen. Martineau, Rob Scholte, Peter Giele en vele andere bekende kunstenaars.

Een oud concept actueel
Zestig jaar nadat Kooistra met schilderijen onder zijn arm door de stad fietste om vijfendertig leners kunst te brengen, is SBK uitgegroeid tot een landelijk netwerk met zes vestigingen. Als ANBI die zonder subsidie opereert, voorziet zij duizenden huishoudens en bedrijven van kunst. Daarnaast organiseert zij meer dan honderd tentoonstellingen per jaar en vormt zo een belangrijk podium voor kunstenaars. Al is SBK in een heel ander tijdsgewricht opgericht, haar filosofie is actueler dan ooit. De opkomst en het succes van de deeleconomie met initiatieven als Airbnb, WeWork, Greenwheels en CarBlaBla opereren allemaal vanuit eenzelfde filosofie, delen is het nieuwe hebben, die zo kenmerkend is voor deze tijd.

Hoe bijzonder het kunstuitleenconcept is, bleek toen recent in New York Art rental Artsicle werd opgericht, dat enorm veel media aandacht trok. Nederland is wat dat betreft een voorloper op het gebied van maatschappelijke ontwikkelingen binnen de kunsten, met een kunstuitleen die reeds 60 jaar bestaat. Daarom stapt SBK met haar 60-jarig bestaan in de spotlights om dit succesvolle initiatief van wereldverbeteraar Pieter Kooistra groots te vieren.

Diamond Rooms – SBK Kunstuitleen 60 jaar
Looptijd: 10 – 22 november 2015