Delano Weltevreden – Weer actie voor Scholte

Helderse Courant, zaterdag 28 maart 2015

Den Helder – De Gemeente Den Helder krijgt alsnog een open brief aan de broek waarin bekende Nederlanders pleiten voor behoud van het Rob Scholte Museum in het oude postkantoor.
In december werd de nationale publicatie van een open brief, ondertekend door zo’n honderd BN’ers, op het laatste moment voorkomen door een accoord tussen Rob Scholte en wethouder Pieter Kos. Nu de gemeente en de kunstenaar opnieuw met elkaar overhoop liggen over de uitvoering van dat akkoord, wordt onder kunstliefhebbers in het land een nieuwe actie voorbereid.
“Ik weet dat die open brief eraan zit te komen, maar ik ben daar zelf niet bij betrokken”, benadrukt kunstenaar Scholte. “Ik heb me met opzet beperkt tot een verklaring op papier waarin ik heb verteld wat er aan de hand is. Alle verzoeken om interviews over deze kwestie heb ik afgeslagen.”
De kunstenaar stelt dat hij vanaf de dag van het akkoord op 9 december voortvarend aan de slag is gegaan.
“Er is, op basis van die afspraken, heel wat werk verzet om de uitbreiding van duizend naar drieduizend vierkante meter te verwezenlijken. Dat doe ik natuurlijk niet als ik geen juridisch bindend akkoord heb.”
Scholte heeft eerder gezegd dat hij ook in andere gemeenten terecht kan met zijn museum, als hij niet welkom is in de gemeente Den Helder.
“Die aanbiedingen zijn er nog steeds, maar ik heb hier ontzettend veel werk verzet en er zijn in dit museum vreselijk veel spullen. Dat wordt dus een gigantische verhuizing. Dat doe je niet even en het kost een heleboel geld.”
Hij hoopt dat de impasse via bemiddeling kan worden doorbroken.