Delano Weltevreden – Verhit debat over Rob Scholte Museum

Wethouder Lolke Kuipers heeft zich de woede van Rob Scholte en raadslid Tjitske Biersteker op de hals gehaald door bekend te maken wat de kunstenaar volgens het college betaalt voor het gebruik van het oude postkantoor.

De gemeente overweegt het pand waarin het Rob Scholte Museum zit te verkopen. Kuipers zegt dat volgens afspraak met de gemeenteraad eerst is verkend of met Scholte overeenstemming kon worden bereikt over overname van het pand. Dat is niet gelukt, zegt de wethouder. En dus gaat het pand in de verkoop.
Interesse

Bij verkoop van gemeentelijk vastgoed wordt eerst aan een zittende huurder gevraagd of die interesse heeft. „Rob Scholte is geen huurder, hij zit daar anti-kraak. Dat hij bij de bedragen die hij overmaakt ’huur’ zet, doet daar niets aan af. Het is bijna niet te verkopen voor welke bedragen hij daar zit. Er zijn nog 56.000 mensen in deze stad die in een appartement van 160 vierkante meter willen zitten voor 50 euro energielasten in de maand. De werkelijke kosten zijn driehonderd euro. Wij subsidiëren het Rob Scholte Museum dus. Er zijn ook een heleboel ondernemers die voor 450 euro energielasten in de maand een ruimte van drieduizend vierkante meter zouden willen.” Tjitske Biersteker (ChristenUnie) vindt de uitlatingen van de wethouder ’meer dan onbehoorlijk’. „Hij probeert iemand op deze manier in een kwaad daglicht te stellen. Daar heb ik een hekel aan.” Zij bestrijdt dat Scholte geen huurder is. „Rob Scholte wordt al sinds 2014 als huurder gedoogd. De huurprijs staat de wethouder misschien niet aan, maar dat doet niets af aan het feit dat de kunstenaar huurder is van het pand.”

Verkeerde bedragen

Namens Scholte zegt Marc Nihot dat de wethouder de publieke opinie bespeelt door verkeerde bedragen te noemen. „Wat Rob exact voor de etage betaalt, weet ik niet, maar het het is meer dan 50 euro. En de afgelopen maand is 1500 euro aan gas, water en licht betaald voor de rest van het gebouw.”

De oppositie en coalitie zijn verdeeld over wat er met het gebouw moet gebeuren. De coalitiepartijen VVD, Stadspartij, CDA, D66 en PvdA zijn het eens met de lijst van af te stoten gebouwen waar het postkantoor deel van uitmaakt. De oppositie wil juist dat het pand een culturele bestemming krijgt, het liefst met het Rob Scholte Museum als invulling.

Oud-burgemeester Titia Lont van Wieringen brak gisteren een lans voor het behoud van het museum. Zij is beschermvrouwe van Stichting Museum RockArt. Lont vindt het onbegrijpelijk dat de coalitie het college ’klakkeloos volgt’.

NHD, 27 maart 2017, 23.00