Delano Weltevreden – ’Sloop en nieuwbouw duurder’: Scheepswrak moet nieuwe plek krijgen + Verplaatsing van historisch scheepswrak op Willemsoord geen uitgemaakte zaak

 ’Sloop en nieuwbouw duurder’: Het scheepswrak moet een nieuwe plek krijgen

Discussie over verplaatsing glazen gebouw scheepswrak Pinas duurt voort: Ingehuurd bureau komt met veel hoger bedrag

Den Helder – De verplaatsing van het gebouw, waarin scheepswrak de Pinas ligt, gaat niet twee ton, maar drie ton kosten.

Dat schrijft Stichting Behoud Cultureel Erfgoed (SBCE) aan de gemeenteraad. “Een onafhankelijk bureau heeft dat voor ons becijferd“, zegt voorzitter Paul Schaap van de stichting.

De raad heeft van het college gehoord, dat de verplaatsing van het gebouw 200.000 euro kost. De kosten worden gedeeld door Willemsoord BV en de firma A. Tuin BV, de ontwikkelaar van het te bouwen horecaplein op Willemsoord. De Pinas moet worden verplaatst naar een andere plek op de voormalige rijkswerf, om een doorgang van de Weststraat naar het horecaplein mogelijk te maken.

Alicante

De Pinas raakte in 1662 bij Urk aan de grond toen schipper Steven Rogier met een lading uit Alicante naar Nederland voer. Het wrak is in 1961 aangetroffen in de drooggelegde polder ten oosten van Urk.

Het scheepswrak ligt in een speciaal gebouwde glazen vitrine. Oud ambtenaar Dirk Reitsma, lid van de SBCE, was als projectleider bij de bouw betrokken. “De bouw heeft toen zo’n 450.000 euro aan gemeenschapsgeld gekost. Als je de vitrine wilt verplaatsen kun je de fundering niet hergebruiken. De infrastructuur eromheen, onder meer kabels en leidingen, ook niet. Het dak is van speciaal kunststof gemaakt en heeft een garantie van tien jaar. Dat dak is dus afgeschreven.”

Voorzitter Paul Schaap zegt, dat er ook niet op gerekend moet worden, dat het glas het overleeft. “Het is speciaal, gelaagd glas. De kans, dat er breuken ontstaan, is groot. Dan moet er nieuw glas gemaakt worden.”

Dirk Reitsma vindt de sloop van het glazen gebouw kapitaalvernietiging. “Bovendien ligt de pina nu op een prominente plek, waar duizenden mensen het vanaf de straat kunnen zien.”

Directeur Kees Jan Tuin van bouwbedrijf A. Tuin BV: “Wij gaan het gebouw zelf verplaatsen. Wij hebben doorgerekend wat de sloop en nieuwbouw van die vitrine gaat kosten. Ontwikkelmaatschappij Zeestad heeft dat laten doorrekenen en heeft onze begroting goedgekeurd. Nu zegt iemand anders, dat het drie ton kost. Wij doen het dus heel goedkoop.

Helderse Courant, 12 september 2019

https://www.noordhollandsdagblad.nl/regio/noordkop

Verplaatsing van historisch scheepswrak op Willemsoord is nog geen uitgemaakte zaak

Den Helder – De verplaatsing van scheepswrak de Pinas naar een andere plek op Willemsoord is wat beheerder Batavialand betreft nog geen uitgemaakte zaak.

Batavialand beheert sinds 2016 de maritieme archeologische rijkscollectie, waar ook het wrak van de Pinas toe behoort.

Het wrak van een gestrand koopvaardijschip is door een agrariër gevonden nabij Urk. De overblijfselen van het schip zijn eind jaren negentig in bruikleen gegeven aan Willemsoord. “In de positie van beheerder stellen wij het belang van het wrak voorop“, zegt Joran Smale, conservator maritieme rijkscollectie van Batavialand.

Willemsoord BV, ontwikkelmaatschappij Zeestad en aannemingsbedrijf A. Tuin BV willen het schip verplaatsen. De glazen vitrine waarin het wrak ligt moet worden gesloopt. Er moet een nieuwe worden gebouwd naast het dok, waarin de Bonaire ligt.

De leeg komende ruimte moet doorgang geven aan voetgangers en fietsers, die vanaf de Weststraat naar het te bouwen horeca plein op Willemsoord. De Stadspartij is tegen de sloop en herbouw van de vitrine, die enkele tonnen gaat kosten. De kosten van de verplaatsing van het wrak zijn daar nog niet bij gerekend.

Goed stuk

Conservator Jorna Smale zegt, dat binnenkort met Willemsoord wordt overlegd over de plannen om het wrak te verplaatsen: “De bruikleennemer moet een goed stuk aan ons voorleggen over het transport naar de nieuwe plek van expositie en de condities aldaar. Daarbij letten wij op een aantal punten, waaronder: wie is de verantwoordelijke voor het project, is de financiering voldoende afgedekt en kan het wrak de verplaatsing en de nieuwe ruimte aan. Het plan zelf kunnen wij niet afkeuren, want daar gaan wij niet over. Maar wij kunnen een hernieuwde bruikleenaanvraag wel afwijzen als wij het transport niet goed verantwoord geregeld vinden en of als wij de locatie qua condities afkeuren als presentatieplek. Wij kunnen adviseren over wat er allemaal bij komt kijken bij transport en verhuizing naar een andere locatie. Desgewenst kunnen wij ook bouwkundige eisen neerleggen, waarbij een externe bouwkundig specialist de ruimte goedkeurt.’’

Helderse Courant, 16 september 2019, 14:00

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190916_81246899/verplaatsing-van-historisch-scheepswrak-op-willemsoord-is-nog-geen-uitgemaakte-zaak

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stichting+Behoud+Cultureel+Erfgoed
https://robscholtemuseum.nl/?s=Willemsoord
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zeestad
https://robscholtemuseum.nl/?s=bouwbedrijf+A.+Tuin
https://robscholtemuseum.nl/ronald-boutkan-verplaatsing-pinas-kost-meer-dan-twee-ton-cepezed-pinas/

3 Comments

  1. Waarschijnlijk ‘lijkt’ het uiteindelijk 200.000 euro te kosten.
    De meerkosten worden betaald via de onzichtbare bypass van Zeestad CV/BV ….; net als die €100.000 van de firma A. Tuin.

  2. Bouwwerken slopen of verplaatsen, nieuwe stadsvloeren en noem de ellende maar op, zijn onmisbaar om de vriendenrepubliek Den Helder overeind te houden.

  3. Kosten worden nog wel hoger.
    Wat is het volgende uit onze rijke historie dat door de slimmeriken gesloopt gaat worden in het kader van moet zo nodig ?

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.