Delano Weltevreden – ’Recreatieve voorzieningen voor mensen in rolstoel slecht toegankelijk’ + Richard Zut – Schagen begint met aanpak knelpunten

’Recreatieve voorzieningen voor mensen in rolstoel slecht toegankelijk’

Recreatieve voorzieningen in Den Helder zijn slecht toegankelijk voor mensen in een rolstoel.

Tot die conclusie komen de fractie van GroenLinks en Helderse gehandicapten na een steekproef.

Het onderzoek, een nulmeting, is uitgevoerd in het kader van de landelijke Week van de Toegankelijkheid. Het accent lag op recreatie en vrije tijd. De onderzoekers hebben getest of schouwburg de Kampanje, bibliotheek School 7, Filmhuis Zevenskoop, bioscoop Kinepolis, de Petrus en Paulus kerk, het Marinemuseum, Fort Kijkduin, Reddingsmuseum Dorus Rijkers, hotel restaurant Lands End, Stadscafé Flow, pizzeria Costa Smeralda, Hotel Wienerhof, Hotel Den Helder, restaurant Crazy Chicken, strandopgang Julianadorp en strandpaviljoen Paal 6, strandopgang Duinoord en strandpaviljoen Citadel, natuurgebied De Donkere Duinen, natuureducatiecentrum de Helderse Vallei, pannenkoekenrestaurant De Pannenkoekenvallei, Duinoord Steakhouse en natuurgebied Quelderduyn gehandicapten proof zijn. Hun conclusie: het is slecht gesteld met de toegankelijkheid.

Per locatie is aangegeven wat goed, slecht of helemaal niet aanwezig is. Zo constateren zij, dat School 7 weliswaar is uitgeroepen tot beste bibliotheek van de wereld, maar dat het beleid ten aanzien van gehandicapten ’minder respectvol’ is. Zo mag je er niet in met een scootmobiel en zijn bepaalde gedeelten niet bereikbaar met rolstoel of rollator. De locatie van Filmhuis Zevenskoop is ontoegankelijk voor gehandicapten, staat in het rapport. Zo is parkeren slecht geregeld en ontbreken een rolstoeltoilet en lift. De gemeente had volgens GroenLinks nooit toestemming moeten geven voor een filmhuis op die locatie. Bioscoop Kinepolis op Willemsoord heeft geen invaliden parkeerplaatsen. In de grote zaal ontbreken speciale rolstoelplaatsen. De enige optie is, dat rolstoelers vóór het filmdoek gaan zitten. Zij zitten daar volgens de onderzoekers oncomfortabel en krijgen een zere nek van het omhoog kijken. Contact met begeleiders, die elders in de zaal moeten zitten, is niet mogelijk. Fort Kijkduin heeft parkeergelegenheid, doorgangen en de lift wel goed op orde. Het rolstoeltoilet is afgesloten, omdat ook wandelaars het gebruikten en het oude riool daar te zwaar door werd belast. Reddingsmuseum Dorus Rijkers behaalde de maximale score in de test: geen drempels, voldoende parkeergelegenheid, een rolstoeltoilet en een lift.

Lands End scoort goed op parkeergelegenheid, entree en lift, maar slecht op deuren en rolstoeltoilet. De restaurants Flow, Costa Smeralda en Wienerhof scoren slecht op parkeergelegenheid. De entree van Costa Smeralda en Wienerhof is slecht, de tafels staan daar te dicht op elkaar. Flow en het Italiaanse restaurant hebben wel een rolstoeltoilet, Wienerhof niet. Hotel Den Helder scoort wel op alle punten goed. Restaurant Crazy Chicken scoort alleen slecht op parkeergelegenheid.

Het volledige rapport staat op de website van GroenLinks:

Noordhollands Dagblad, 3 oktober 2018, 20:50

Schagen begint met aanpak knelpunten

Schager Courant, 20 september 2018

PDF: