Delano Weltevreden – Piet protest in Den Helder mocht… op parkeerplaats bij de duinen + Actievoerders KOZP dreigen met een rechtszaak tegen burgemeester Den Helder

Piet protest in Den Helder mocht… op parkeerplaats bij de duinen

Den Helder – Burgemeester Koen Schuiling heeft de protestdemonstratie van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) medio november hoogstpersoonlijk de nek omgedraaid door onredelijke eisen aan de demonstranten te stellen.

Dat vindt advocaat Wil Eikelboom. Donderdagavond lichtte hij voor de Helderse bewaarschriftencommissie het bezwaar toe van Mik Kemeling uit Den Helder. Kemeling maakte deel uit van een groep van zo’n dertig personen, die bij de intocht van Sinterklaas op 17 november in Den Helder hadden willen protesteren tegen Zwarte Piet. De groep wil, dat er lering wordt getrokken uit de intocht van 2018 voor een eventuele nieuwe demonstratie. Op de zitting was ook Mitchell Esajas van KOZP aanwezig.

Een groot deel van de mensen, die wilden protesteren, zou vanuit Amsterdam per touringcar naar Den Helder afreizen. De organisatie kreeg volgens de advocaat de avond daarvoor te horen, dat de bus om acht uur zaterdagmorgen in Alkmaar moest zijn. De politie zou de bus vervolgens naar het demonstratie vak op Willemsoord begeleiden. Volgens de advocaat heeft die eis de demonstratie de das omgedaan. De bus was voor half negen besteld en de mensen, die mee wilden, hadden daarop gerekend.

Beveiligers

De advocaat vindt ook, dat de burgemeester niet van de organisatie had mogen eisen, dat die zelf voor professionele beveiligers moest zorgen, één voor elke tien demonstranten. Schuiling wentelde daarmee een overheidstaak af op de demonstranten. Volgens de gemachtigden van de burgemeester op de zitting, waren er te weinig agenten. Helderse agenten waren namelijk ook ingezet voor de landelijke intocht in Zaanstad. De woordvoerders van de burgemeester zeggen, dat Schuiling juist van alles heeft gedaan om de intocht te faciliteren.

Begrip

Daar is advocaat Eikelboom het absoluut niet mee eens. Hij wees de bezwarencommissie er op, dat Schuiling ’begrip’ had getoond voor pro pieters, die tegen de demonstratie waren. “Begrip voor het niet willen worden geconfronteerd met die vrije meningsuiting. Dat gaat behoorlijk ver. Het is voorstelbaar, dat de tegenstanders van de demonstratie zich gesteund voelden door hun burgemeester’’, aldus Eikelboom.

Parkeerterrein

Hij vindt het ook onbegrijpelijk, dat de demonstranten voor hun protest tegen Zwarte Piet werden verwezen naar het parkeerterrein onder de duinen, op de hoek van de Callantsogervaart en de Zanddijk. Omdat de touringcar niet om acht uur zaterdagmorgen in Alkmaar was, mochten de demonstranten van de politie niet doorrijden naar Willemsoord. Zij kregen de keus om hun protest te voeren op een alternatieve locatie: de parkeerplaats aan de Callantsogervaart op de grens van Den Helder en de gemeente Schagen. Dat alternatief was volgens de advocaat ’op geen enkele manier acceptabel’ en ’een grondrechtelijke aanfluiting’. “Wie dat serieus als alternatieve locatie aanbiedt, heeft niet alleen weinig gevoel voor grondrechten. Die geeft daarom geen barst. Het is vaste jurisprudentie dat een protestactie binnen gezicht en hoorafstand van het publiek moet zijn.’’

De bezwarencommissie brengt over zes weken advies uit.

Helderse Courant, 14/03/2019 om 22:42

Actievoerders KOZP dreigen met een rechtszaak tegen burgemeester Den Helder

Den Helder – De actievoerders tegen Zwarte Piet overwegen naar de rechter te stappen als zij van de Helderse bezwarencommissie geen gelijk krijgen.

Over zes weken wordt bekend, of de bezwarencommissie het eens is met de kritiek van Mik Kemeling op de manier, waarop burgemeester Schuiling is omgegaan met het faciliteren van het Piet  protest bij de intocht van Sinterklaas op 17 november vorig jaar.

Kemeling wordt gesteund door Kick Out Zwarte Piet (KOZP). Die actiegroep vindt, dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is, die verhindert dat iedereen van het Sinterklaas feest kan genieten. KOZP wil, dat er voor een eventuele nieuwe demonstratie lering wordt getrokken uit de intocht van 2018. Burgemeester Koen Schuiling heeft volgens KOZP in november allerlei eisen gesteld, die de protestactie om zeep hebben geholpen. De burgemeester zegt echter, dat hij er alles aan heeft gedaan om de protestactie mogelijk te maken.

Advocaat Wil Eikelboom hoopt op een goede uitkomst. Toch houdt hij er, gezien de standpunten van de burgemeester, serieus rekening mee, dat Schuiling niet van mening verandert. “Als dat gebeurt, is het best mogelijk, dat wij naar de rechter stappen.”

Helderse Courant, 17 maart 2019, 09:00

Meer informatie: