Delano Weltevreden – NS en college zwartepieten over sloop muurtje station Den Helder

Den Helder – De muurtjes voor het station zijn gesloopt. Het college en NS zwartepieten nu over wie daarover had moeten overleggen met architect Joost van der Grinten.

Volgens wethouder Lolke Kuipers konden de muurtjes gesloopt worden omdat NS, eigenaar van het station, daar toestemming voor heeft gegeven. Overleg met de architect daarover vond de wethouder niet nodig. Dat is volgens hem de verantwoordelijkheid van NS.

NS kaatst de bal terug. Woordvoerster Carola Belderbos: ,,Wij hebben gezegd dat we onder een paar voorwaarden geen bezwaar hebben tegen de plannen om het gebied opnieuw in te richten. De eerste voorwaarde is dat een deur die weggehaald wordt, weer teruggeplaatst wordt. De andere is dat het werk voor rekening en risico van de gemeente wordt uitgevoerd. Wij hebben geen overleg gehad met de architect, omdat wij geen plan uitvoeren. De gemeente voert een project uit en hoort daarover af te stemmen met de betrokkenen.’’

Advocaat Jan Jorna stelt dat architect Van der Grinten de gemeente Den Helder voor de rechter kan dagen omdat die zonder zijn toestemming de muurtjes voor het treinstation heeft laten slopen. De jurist is verbaasd over de uitspraak van wethouder Kuipers dat geen overleg gevoerd hoefde te worden met de architect. ,,Verandering of verminking van een kunstwerk is een inbreuk op het persoonlijkheidsrecht van de architect, zoals vastgelegd in de Auteurswet. Dat recht is niet overdraagbaar. Ook al heeft NS geen problemen met de sloop, dan nog moet de gemeente met de architect overleggen. Want het college wil dat die muurtjes gesloopt worden. De architect is de enige die toestemming kan geven voor de verminking van zijn ontwerp.’’

De Helderse advocaat denkt dat de architect met succes naar de rechter kan stappen om van de gemeente Den Helder een schadevergoeding te eisen.

NHD, 12-1-2017, 17:32 (Update 12-1-2017, 17:39)

Reacties:

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Het is te hopen dat deze architect dit doet en wat voor een oragante lul is die Kuipers wel niet dat hij zomaar zijn gang kan gaan zonder fatsoenlijk overleg maar weet je wat ik helemaal vreemd vind je hoort niks en leest niks van de STADSPARTIJ hier over .
Of zijn ze bang voor de komende verkiezingen .

Wim Ruiten
Wat een azijnzeiker ben je Ruud Van de Kerhof

Fred Kwast
Wim Ruiten Nee hoor Wim Ruiten ! Ruud heeft het bij het juiste eind. Juist jij vind dat een ieder die voor zijn mening uitkomt en de democratie verdedigen, raar praten. Zoals het er nu voor staat , is het juist het college dat zich probeerd in te dekken en de schuld naar een ander probeerd te schuiven. Zij zijn waarschijnlijk flink geschrokken van de reactie op deze affaire van Advocaat J Jorna van Advocaten kantoor Jorna Advocaten !. en de publieke reactie’s van reaguurders op dit forum. En nu met de schrik om het hart zich proberen intedekken.omdat zij zelf opdrachtgever en waarschijnlijk schuldig zijn aan de “”illegale “” sloop van die muur. Jij , praat dus raar. Ruud en alle anderen op dit forum, klagen dit gemeentebestuur volkomen terrecht aan, van het slopen , van niet alleen de muur , maar ook van het slopen van de democratie in deze.

Evert van Bunnik
Er valt met NS-Reizigers en ProRail meer te “zwarte pieten” in NH: Neem alleen al het keerspoor bij station Hoorn Kersenboogerd!

Fred Kwast
Sorry Evert, maar wat heeft dat met het muurtje in Den Helder te maken ?