Delano Weltevreden – Muurtje stationsgebouw Den Helder weg, desnoods met hulp politie

Den Helder – De sloop van het muurtje voor het stationsgebouw in Den Helder gaat door. Desnoods wordt de politie erbij gehaald om de actievoerders te verwijderen.

Dat zegt vastgoedwethouder Lolke Kuipers. Dinsdag hebben actievoerders, onder wie kunstenaar Rob Scholte, bezit genomen van de muurtjes om sloop te voorkomen. Zij kregen steun van enkele raadsleden van de oppositie.

Tjitske Biersteker (ChristenUnie) houdt er rekening mee dat er ’s nachts wordt gesloopt, als iedereen slaapt. Wethouder Kuipers zegt dat er niets stiekem wordt gesloopt. ,,Maar als wij ertoe gedwongen worden sluit ik niet uit dat we de hulp van de politie inroepen.’’

NHD, 10-1-2017, 18:12 (Update 11-1-2017, 15:30)

Reacties:

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Een les participatie voor Wethouder Kuipers en het hele college, inclusief de Meester en Hoeder van de burgers: Het participatietraject renovatie stationslocatie omvat twee onderdelen, de inspraakprocedure voorafgaand aan planvorming én de bezwaarprocedure (u heeft toch een bezwaarschriftencommissie?). Door alleen deel 1 te doen, en dan een plan uit te voeren, staat je deur helemaal niet open, maar is die potdicht. Ik heb deelgenomen aan fase 1, die redelijk was, en voel me nu bedrogen en misbruikt voor een truc. Immers, fase 1 wordt nu als argument gebruikt om fase 2 te negeren. De inspraak moet bij dit college nog beginnen. Het college sloopt nu het bezwaarrecht van de burger. De Raad mag dit absoluut niet toelaten. En toemaar, de politie erbij halen? Bij je eigen overtreding van de Gemeentewet? : 19 dagen het plan ter inzage leggen, in plaats van 6 weken; en de bezwaarprocedure negeren. Dat is misbruik van de functie van de politie: die ziet toe op toepassing van de wet. Ik hoop dat de Hoofdcommissaris beter weet…

Klaas Otten · Ingenieur bij Multec
Als Bob Haitsma voor alle protestvoerders een ibs regelt, dan kunnen de werkzaamheden aan stationsgebied door gaan!� #DenHelder. #Oomsinfra

Jan van Schie
Zo simpel ligt dat niet denk ik. NS Vastgoed wist niet eens dat Van der Grinten nog leefde.
Die dachten daar wel even mee weg te komen.
Oeps, foutje!
Alleen is het geen foutje.
Het is bewuste vernietiging van de laatste resten cultureel erfgoed in een stervende stad.
Zeestad en dit gemeentebestuur houden niet van deze stad.
Ze proberen zoveel mogelijk middelen uit de algemene ruif te regelen voor hun vriendjes en zichzelf.
Zo wordt de Beatrixstraat om de paar jaar van nieuwe bestrating voorzien, dat zal wel weer snel gaan gebeuren.
De schade, die zij toebrengen is niet meer te overzien.
Van der Grinten stelt zich achter de bezwaren van Werkgroep Stationslocatie.
Hij is intellectueel eigenaar van zijn ontwerp.
Niemand heeft het recht zijn ontwerp zonder zijn toestemming te veranderen. Bron: Dhr. Rob Scholte die contact heeft met deze meneer v/d Grinten.

Monique Kohn · Den Helder
Klaas Otten .. Een in bewaring stelling is bedoeld voor mensen die zich niet aan de regels kunnen of willen houden, dus als er al zoiets geregeld gaat worden dan toch eerder voor de heer Haitsma zelf en de rest van het college!

Jan J. Jorna · Advocaat bij Jorna Advocaten
Wethouder Lolke Kuipers: “Over de sloop hoeven wij niet te overleggen met de architect, dat is de verantwoordelijkheid van de NS.”
FOUT! Verandering of verminking van een kunstwerk is een inbreuk op het – niet overdraagbare – persoonlijkheidsrecht van de architect, zoals vastgelegd in de Auteurswet. Niemand anders dan die architect kan toestemming geven om veranderingen in zijn ontwerp aan te brengen. Overleg met de architect is daarom wel degelijk nodig. Ook voor Niet-aan-de-Wethouder Lolke Kuipers.

Jan van Schie
Jammer genoeg heeft Wethouder Lolke Kuipers daar maling aan. Inmiddels is het muurtje gesloopt onder begeleiding van politie.

Jan J. Jorna · Advocaat bij Jorna Advocaten
Jan van Schie Slechte zaak dat de politie zich daarvoor leent.

Peter de Jong · Geen
Als dat daawerkelijk zo zou zijn, zou er geen gebouw meer veranderd of geloopt kunnen worden zonder toestemming van de architect. Dat is helaas dus niet zo, blijkt uit de dagelijkse praktijk.

Fred Kwast
Zou, Lolke Kuipers wel weten ,wat Wethouder zijn betekend ? Zou hij misschien denken, Ik mag als wethouder de wet aan mijn laars lappen ? of naast mij neerleggen ? Als hij met deze gedachtengang de functie van wethouder denkt te moeten vervullen, dan is deze man voor deze functie totaal ongeschikt. En dan dreigen , zelfs politie in te zetten tegen actie voerders om zijn eigen interpretatie van het wethouderschap kracht bij te zetten is helemaal van de zotte. Dat hij hiermee dreigt, getuigt alleen maar van incompetentie/machteloosheid.