De Volkskrant – Achterkant van borduurwerkjes: wie ontdekte ze het eerst + Christian Ouwens – Verkozen tot voorzitter van Nederlandse Galerie Associatie

Achterkant van borduurwerkjes: wie ontdekte ze het eerst

Borduurwerkjes doen fotograaf Michael Ferron denken aan veilige momenten in zijn jeugd, het eerste broddel lapje op school, zijn oma én zijn moeder….

Reden voor hem het borduurwerk de laatste twee jaar te verwerken in zijn fotografie. ‘Het gaat me niet om de voorkant, maar om de schoonheid van de achterkant. Deze is uniek en verraadt de handelwijze van het individu.’ Zo werkt de ene borduurder het doekje keurig af, de ander vult het laatste hoekje met slordige steken.

Origineel, aldus Ferron, die zijn werk publiceerde in Vrij Nederland en de Volkskrant en binnenkort foto’s zal exposeren. ‘Maar nu claimt Rob Scholte, dat het zijn originele zienswijze is door borduurwerk aan de achterkant te laten zien’, zegt hij als reactie op de uitnodiging, die hij onlangs van Rob Scholte ontving voor diens nieuwste expositie in de Rotterdamse galerie Animaux.

Ferron: ‘Dat klopt niet.’

Bij Scholte is eerder sprake geweest van veronderstelde plagiaat. Zo zou zijn schilderij Casa Rosa een kopie zijn van Het Fluitketeltje van logo ontwerper Ton Giesbergen.

Scholtes zaakwaarnemer Christian Ouwens is verbaasd als hij Ferrons reactie hoort. Scholte is er volgens hem al drie jaar mee bezig. Zijn werkwijze is heel anders dan die van Ferron, meent Ouwens. Zo fotografeert Ferron de achterkant en manipuleert hij de afbeelding onder meer met behulp van licht. ‘Rob draait het borduurwerk om en lijst het in.’

Juridische stappen worden niet overwogen.

De Volkskrant, 10 november 2005, 0:00

Verkozen tot voorzitter van Nederlandse Galerie Associatie

Beste vrienden, kennissen, kunstenaars en collega’s,

Graag wil ik jullie even vertellen, dat ik sinds afgelopen week voorzitter ben geworden van de Nederlandse Galerie Associatie, de brancheorganisatie voor het Nederlandse galeriewezen. De Nederlandse Galerie Associatie behartigt de belangen van professionele galeriehouders en in het bijzonder die van de aangesloten leden.

Deze eervolle benoeming is voor mij een prachtige kans bij te dragen aan het culturele klimaat in Nederland.

Concreet gaat er voor mijn galerie en uitgeverij niets veranderen. Maar je zult me hier en daar zien opduiken met een andere pet op.

De focus van mij en het bestuur zal het komende half jaar liggen op het fonds ter financiële ondersteuning van de leden en de versterking van het ‘merk’ Nederlandse Galerie Associatie. Daaronder vallen de corporate identity, website en communicatie.

Hartelijke groeten van Christian Ouwens

Eendrachtsweg 20