De Telegraaf – Nieuwe Raad van Toezicht voor Stedelijk Museum + NU.nl – ’Stedelijk Museum Amsterdam heeft voor 1 juli nieuwe directeur’

Nieuwe Raad van Toezicht voor Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft een nieuwe Raad van Toezicht. Dit betekent dat er nu, ruim een jaar na het plotselinge aftreden van artistiek directeur Beatrix Ruf, eindelijk haast gemaakt kan worden met het selecteren en benoemen van een nieuwe museumdirecteur.

Vanmiddag maakte het College van burgemeester en wethouders van de Gemeente Amsterdam bekend wie er toetreden tot de nieuwe Raad van Toezicht. Het gaat om headhunter Carla Aalse, die in het dagelijks leven partner is bij CRM LiNK, hoogleraar Henriëtte Prast (Tilburg School of Economics and Management), schrijver en filosoof Maarten Doorman en Homme ten Have, partner bij de sectie Arbeidsrecht van het advocatenkantoor NautaDutilh.

De raad zal geleid worden door Truze Lodder. Haar tijdelijk voorzitterschap, sinds ze dat is door het college omgezet naar een reguliere statutaire benoeming. Lodder, die eerder zakelijk directeur van de Nationale Opera was, geldt als cultureel zwaargewicht. Naast haar is Carla Aalse als vice voorzitter gekozen.

Wethouder Touria Meliani (Kunst en Cultuur) is blij met de benoemingen: “Ik ben Truze Lodder zeer erkentelijk voor de stappen, die zij heeft gezet om rust te brengen bij het Stedelijk Museum en het volbrengen van haar opdracht een nieuwe Raad van Toezicht samen te stellen voor het eind van het jaar. Ik heb vertrouwen in deze Raad van Toezicht, die nu als eerste belangrijke taak heeft het vinden van een nieuwe artistiek directeur. Vervolgens wordt naar de verdere completering van de Raad van Toezicht met aanvullende expertise gekeken”, liet ze in een schriftelijke persverklaring weten.

Het Stedelijk zit al sinds oktober 2017 zonder artistiek directeur. In die maand trad Beatrix Ruf af, nadat de Duitse beschuldigd werd van belangenverstrengeling. Voor de zomer werd Ruf van alle blaam gezuiverd. De commissie Eisma stelde in haar rapport, dat in juni werd gepubliceerd, dat ze niet zomaar had bijgeklust. De kwestie heeft de internationale reputatie van het museum ernstig beschadigd.

De Telegraaf, 19 december 2018, 16:36

’Stedelijk Museum Amsterdam heeft voor 1 juli nieuwe directeur’

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft voor 1 juli een nieuwe artistiek directeur, belooft de tijdelijke voorzitter van de raad van toezicht Truze Lodder.

“We hebben al heel wat spontane interesse in de functie ontvangen”, zegt Lodder in een interview met de Volkskrant.

Lodder werd aangesteld om orde op zaken te stellen bij het museum. In vier jaar tijd dienden twee artistiek directeuren op rij hun ontslag in. In 2013 vertrok Ann Goldstein na vier jaar omdat ze vond dat haar werk voltooid was. Haar opvolger Beatrix Ruf stapte in 2017 op nadat ze – naar later bleek ten onrechte – was beticht van belangenverstrengeling.

Naast de kwestie van de artistiek directeur was er van alles mis bij het Stedelijk Museum toen zij aantrad, aldus Lodder. “Er was veel geld uitgegeven aan externe hulptroepen, juridisch en anderszins, ook door de vorige raden van toezicht. Ik heb gezegd: iedereen hier doet zelf zijn werk, vanaf nu gaan we op de kleintjes letten.”

Volgens Lodder, die tevreden is over de nieuwe raad van toezicht, was er lang “geen eenduidigheid” in de aansturing van het museum geweest. “Ik ben confronterend hard soms. Pappen en nathouden, daar moeten we niet van zijn. Kwaliteit begint bovenaan. Als het toezicht geen kwaliteit heeft, heeft iedereen daaronder altijd een excuus.”

NU.nl, 11 januari 2019 08:29 Laatste update: 12 januari, 11.00

Meer informatie: