De Telegraaf – Aanhouding bij ontruiming museum Rob Scholte + Jasper Kars – Kunstenaar Rob Scholte onder dwang uit zijn museum gezet + NRC – Rob Scholte Museum door politie ontruimd

Aanhouding bij ontruiming museum Rob Scholte

Den Helder – Bij de ontruiming van het museum en atelier van kunstenaar Rob Scholte in Den Helder heeft de politie een 64-jarige Amsterdammer aangehouden wegens het mishandelen van een agente. Scholte en zijn gezin hebben inmiddels elders onderdak gevonden, aldus een woordvoerder van de kunstenaar.
Kunstenaar Rob Scholte moet zijn atelier in het voormalig postkantoor aan de Middenweg in Den Helder definitief verlaten.

Scholte had eigenlijk al afgelopen vrijdag uit het voormalig postkantoor weg moeten zijn. Maar omdat de kunstenaar geen gehoor gaf aan die oproep werd tot de ontruiming besloten. De kunstenaar kreeg nog wel de tijd om persoonlijke spullen te verzamelen en mee te nemen.

Voor verhoor meegenomen

Toen de politie dinsdag een toegangsdeur tot het museum opende trof ze daar een aantal mensen aan, onder wie de 64-jarige Amsterdammer. De politie liet alle aanwezigen weten dat ze moesten vertrekken. De Amsterdammer was het daar klaarblijkelijk niet mee eens, want hij schopte een politieagente hard tegen een been. De man is voor verhoor meegenomen naar het politiebureau.

Scholte wist al sinds juni vorig jaar officieel dat hij het pand moest verlaten, stelt de gemeente. Dit is vorige maand door de rechter bevestigd.

Pand verkopen

De gemeente Den Helder wil het pand verkopen. Twee jaar geleden wilde de gemeenteraad het aan Scholte verkopen, maar daar ging het college van B en W niet in mee. De partijen liggen sindsdien met elkaar in de clinch.

De Telegraaf, 17 april 2018, 19:21

Kunstenaar Rob Scholte onder dwang uit zijn museum gezet

Scholte wist al sinds juni 2017 dat hij het pand moest verlaten. Zelf claimt hij dat het merendeel van de Den Helderse raad wilde dat het museum zou voortbestaan.

“De burgemeester is de dictator van de stad”
Rob Scholte

Kunstenaar en museumhouder Rob Scholte is dinsdagmiddag door de politie uit zijn museum in Den Helder gezet. Scholte moest eigenlijk afgelopen vrijdag al weg uit het voormalige postkantoor, waar hij samen met zijn gezin woont, maar weigerde te vertrekken.

Burgemeester Koen Schuiling gaf daarop opdracht hem onder dwang uit het pand te zetten. Scholte had tien jaar lang het oude postkantoor in bruikleen van de gemeente, maar recentelijk werd het pand in het centrum van Den Helder verkocht aan een aannemersbedrijf dat er woningen en bedrijven wil vestigen. De rechter bepaalde vorige maand dat Scholte voor 12 april zijn Rob Scholte Museum moest verlaten.

Same old Den Helder

Dinsdag stond de deurwaarder, begeleid door een arsenaal aan politieagenten, op de stoep. De kunstenaar, die sinds een mislukte aanslag in een rolstoel zit, hield zich nog enige tijd schuil in het gebouw, maar werd toen onder toeziend oog van enkele Den Heldenaren en journalisten uit het museum gezet. Tijdens de ontruiming werd door de politie een man uit Amsterdam gearresteerd.

‘Een voorbaarlijke ontruiming: same old Den Helder’, zegt de boze Scholte kort na zijn uitzetting. ‘De burgemeester is de dictator van de stad. Hoewel het merendeel van de Den Helderse raad wil dat het museum blijft bestaan, word ik hier uit mijn eigen huis gezet.’

Schuld

‘De heer Scholte weet al sinds juni 2017 officieel dat hij het pand moet verlaten en heeft voldoende tijd gehad om zich hier op voor te bereiden. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid voor de kunst nu over’, laat een gemeentewoordvoerder weten. Het Helderse college diende vandaag een verzoek in bij de Rechtbank om conservatoir beslag te leggen op Scholtes kunstcollectie. ‘Dit om zeker te zijn van verhaling van de openstaande schuld van ruim 19.000 euro en de gemaakte kosten voor de ontruiming.’

De Volkskrant, 17 april 2018, 19:38

Rob Scholte Museum in Den Helder door politie ontruimd

Het Rob Scholte Museum in Den Helder is dinsdagmiddag op last van de gemeente door de politie ontruimd. Kunstenaar Scholte had het voormalige postkantoor dat hij in gebruik had als woning, atelier en museum voor zijn kunstcollectie, afgelopen vrijdag al moeten verlaten omdat de bruikleenovereenkomst afliep. Scholte weigerde dit, waarop burgemeester Koen Schuiling opdracht gaf hem onder dwang uit het pand te zetten.

De ontruiming verliep niet vlekkeloos; een 64-jarige man werd gearresteerd omdat hij bij de arrestatie een agent schopte. Bij de ontruiming is ook beslag gelegd op een deel van de spullen van Scholte. Hij en zijn gezin hebben inmiddels elders onderdak gevonden.

Scholtes museum en atelier waren sinds 2013 ondergebracht in het pand, dat de kunstenaar in bruikleen had van de gemeente. In het najaar van 2017 werd het verkocht aan een aannemersbedrijf dat woningen in het gebouw wil vestigen. Volgens de openbaar aanklager wist Scholte al sinds juni vorig jaar dat hij het pand moest verlaten. Eind vorige maand schreef Scholte een open brief aan premier Mark Rutte, waarin hij Rutte vroeg hem te helpen.

In de jaren tachtig werd Scholte bekend als beeldend kunstenaar. Hij werd met name bekend vanwege zijn postmoderne werken, zo schilderde hij bijvoorbeeld heel nauwkeurig het copyrightteken na. In 1994 raakte hij gewond bij een bomaanslag in Amsterdam, waarbij hij beide benen verloor.

NRC, 18 april 2019