De Morgen – Kunstenaar De Cock sleept pers voor rechter voor “uitsluiting cultuurverslaggeving”

Kunstenaar Jan De Cock uit Kuregem, heeft een klacht met burgerlijke partijstelling ingediend bij het gerecht tegen de voorzitters van vier mediagroepen: de VRT, Mediahuis, De Persgroep en Roularta Media Groep. De Cock beklaagt zich onder meer over “een permanente uitsluiting van cultuurverslaggeving in de analoge en digitale dragers via de respectievelijke nieuwsdiensten” en “het doelbewust misleiden van lezers en kijkers met reclameslogans die de lading niet dekken omwille van een monumentaal winstbejag.”

De Cock is, na Luc Tuymans, de tweede Belgische kunstenaar die een tentoonstelling had en Tate Modern in Londen, en de eerste levende Belgische kunstenaar die in het Moma in New York mocht tentoonstellen.

Naast de twee net genoemde klachten heeft De Cock het ook over “de schending van het democratisch recht op woord en weerwoord – léés: geld bepaalt de inhoud”, het “rigoureus maatschappelijk marginaliseren van de kunsten en haar makers met verlies van tienduizenden banen tot gevolg” en “de gênante marktmanipulatie door kitsch voorrang op kunst te geven, met faliekante prijsdalingen als gevolg voor echte schoonheid” en “de jacht op eigenbelang die zorgt voor een esthetische verwaarlozing van nationaal gemeengoed en beeldpatrimonium.”

“Doelbewuste lastercampagne”

‘Strategie om duizenden pagina’s en minuten te spenderen aan vreemdelingen die het land binnenstromen, maar geen seconden meer over hebben voor onze inlandse culturele elite, wij vreemden’

En zo gaat de kunstenaar op een zevental A4-bladzijden voort met het aan de kaak stellen van “het doodzwijgen van cultuurproducenten”, “het systematisch uithollen van kritiek en haar democratische mogelijkheden”, “het schuldig verzuim aan de generatie leerlingen van vandaag”, “de doelbewuste lastercampagne om van ons kunstenaars bedelaars te maken”, “de strategie om duizenden pagina’s en minuten te spenderen aan vreemdelingen die het land binnenstromen, maar geen seconden meer over hebben voor onze inlandse culturele elite, wij vreemden”.

De Cock eist “uitdrukkelijk schadeloos gesteld te worden voor de schade voortvloeiend uit voornoemde feiten. Schade die wordt toegebracht aan alle collega-cultuurmakers en elke leerling in wording die ondanks alles blijven strijden om centraal te blijven staan in deze maatschappij om zodoende de komende generaties te vrijwaren van uw infantiel en puur economisch nietszeggend mediamarkt-model.”

“Ik vraag daarom akte van mijn burgerlijke partijstelling”, aldus Jan De Cock.

‘De wetten van jullie doorzichtig mediakapitaal houden de schijn hoog door ons een zogenaamd panoramisch wereldbeeld voor te schotelen, terwijl onze beeldschermpjes en jullie opinies navenant nog nooit zo pietluttig en bekrompen waren’

“De perestrojka van vorm en verfijning die de laatste jaren in jullie media eenzijdig heeft ingegrepen is verontwaardigend problematisch”, verwijt De Cock de bestuurders van de mediagroepen. “Het resultaat van de vele golven van restyling is een fiasco. Het is een ‘selfish selfie’ gebleken. Het analoge is de voorbije tien jaar aan een recordtempo aan de kant geschoven voor het digitale ondanks de wetenschap dat negatief-positief pellicule de enige overlevende drager is. Het intellectuele en de kunst is op een identieke wijze gebannen uit jullie media. Door al deze gedweeë toegevingen aan de vrijgekomen markt van de natiestaten en de mondialisering die ermee gepaard gaat zijn we vandaag bijna op een historische unificatie van de wereld gekomen. De wetten van jullie doorzichtig mediakapitaal houden de schijn hoog door ons een zogenaamd panoramisch wereldbeeld voor te schotelen, terwijl onze beeldschermpjes en jullie opinies navenant nog nooit zo pietluttig en bekrompen waren.”

Jan De Cock ziet zijn actie en tekst als een burgermanifest voor meer cultuur. De actie heeft als logo #jesuisfragile.

De Morgen, 15-02-16, 14.48u