dAnielle – Exhibition: Rob Scholte’s Embroidery show

Alweer een paar weekenden geleden was ik op een verjaardag bij familie in Zwolle. Meestal blijf ik een nachtje slapen, maar deze keer had ik besloten er een dagtrip van te maken met ’s morgens een bezoek aan museum De Fundatie.

A few weekends ago already I went to visit my family in Zwolle. Usually I stay over for the night, but this time I had decided to make it a daytrip and visited museum De Fundatie in the morning.

Er waren twee exposities die ik graag wilde zien: ‘Wilden’ en ‘Rob Scholte’s Embroidery show’. Deze blogpost gaat over het laatste.

There were two exhibitions that I wanted to see: ‘Wilden’ and ‘Rob Scholte’s Embroidery show’. This blogpost is about the latter.

Rob Scholte is een Nederlandse kunstenaar die een aantal projecten heeft gedaan op het gebied van copyright. Voor dit project heeft hij vanaf 2005 allerlei borduursels verzameld, handgemaakte werkjes waar vrouwen en mannen (!) vaak vele uren steek voor steek liefdevol aan hebben gewerkt. Dit resultaat wordt vaak door erfgenamen voor niets of slechts weinig van de hand gedaan. Scholte ziet het blijkbaar als zijn missie de Embroidery-werken de waardering te geven en besloot om ze omgedraaid in te lijsten, te signeren en tentoon te stellen.

Rob Scholte is a Dutch artist who has done a few projects playing with copyright. For this project he collected various embroideries since 2005, handmade works on which women and men (!) often lovingly spent many hours stitch by stitch. These works have often been disposed of for nothing or just a little by heirs of the makers. Scholte evidently sees it as his mission to give credit to these Embroidery-works and decided to frame them back to front, sign and show them to the public.

Scholte heeft echt ongelofelijk veel werkjes verzameld en gerangschikt per thema opgehangen. Het was leuk om de vele variaties van hetzelfde origineel te zien, niet alleen de verschillende kleuren en tinten maar ook om te zien hoe de verschillende makers omgingen met het afwerken van de diverse draden. Ook gaf de tentoonstelling wel wat reacties bij het publiek. Ik hoorde allerlei kleine gesprekjes, van bewondering voor het vele geduld tot ongeloof dat mensen dit soort werk in huis hadden hangen.

Rob Scholte really collected a lot of works and arranged them by theme. It was fun to see the multiple variations of the same original, not only the different colours and hues but also to see how the different makers dealt with finishing with the different threads. The exhibition gave a lot of responses from the viewers, too. I overheard a few little conversations, varying from admiration for the patience to disbelief that people decorated their walls with this kind of work.

dAnielle’s flow, photoblog, Tuesday, 26 July 2016, 10:48