Daan Borrel – Afvoerputje op ‘badkuip’ Stedelijk alweer verwijderd

Een badkuip zonder afvoerputje – dat bestaat niet. En daarom plaatste kunstenaar Ralph Posset (48) op 22 december een perspex plaatje van een afvoerputje op de witte ‘badkuip’ van het Stedelijk Museum. En ja, daar zat natuurlijk nog wel een dubbele boodschap achter: „Met het vertrek van Beatrix Ruf moeten ze het afval uit de badkuip laten lopen en echt opnieuw beginnen.” Want Ruf mag dan wel vertrokken zijn, zegt Posset, de rest zit er gewoon nog. Er is niet echt iets veranderd.

Het Stedelijk Museum liet het afvoerputje aanvankelijk hangen, maar liet het – na een oproep van Posset in Het Parool om het plaatje te verwijderen of te vernielen – door een bewaker verwijderen. Een beetje ironisch is het wel dat het kunstwerk nu in handen van het museum is – het werk was juist bedoeld om „dat hermetisch bolwerk uit te dagen”. Volgens Posset zit iedereen bij de meeste musea „bij elkaar op schoot” en gebeuren er nog weinig vernieuwende dingen. Hij wil helemaal niet ín het museum hangen. Maar ja, nu heeft het Stedelijk zijn werk toch „ergens liggen – vast tussen twee containers”. Het enige voordeel daaraan is volgens hem dat hij nog elf andere exemplaren van het afvoerputje heeft liggen. „En die zijn nu ineens veel meer waard.”

NRC, 6 januari 2018