D. Martijn Oostra – Sluikreclame bij de Publieke Omroep?

In nummer 1 van maart/april 2001 schreef Items over de strijd om het blokje en het bolletje van de Publieke Omroep, dat door het programma ‘Barend en Van Dorp’, uitgezonden door het commerciële RTL, op de hak werd genomen. Om de relatie tussen de kanalen Nederland 1, TV2 en Nederland 3 te onderstrepen introduceerde de Publieke Omroep het logo op alle drie de netten. Ongeveer 3 jaar geleden zocht sigarettenfabrikant Philip Morris naar een eenvoudig herkenningsteken, dat ze konden gebruiken in combinatie met de schrijfwijze van het merk, wanneer het gebruikelijke Veni vidi vici ‘schild’ logo van PM Inc. met een kroontje en geflankeerd door een leeuw en leeuwin niet geschikt was. Voor sommige communicatie uitingen is dit logo nu eenmaal veel te verfijnd. Er werd een abstracte variant ontwikkeld van de combinatie van het rode schild en de blauwe sluitzegel: een blauw vierkantje met daaronder een rood rond bolletje. En wat zien we dus sinds september vorig jaar voorbij vliegen op de netten…

Adformatie, Nr. 33, 15-08-2001

https://issuu.com/martijnoostra/docs/philipmo

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Publieke+Omroep