Cor de Boer – Cartoon + Redactie HP/De Tijd – Kort geding als slotstuk conflict Rob Scholte en gemeente Den Helder

Cartoon

Cor de Boer – Cartoon

Kort geding als slotstuk conflict Rob Scholte en gemeente Den Helder

In het centrum van Den Helder heeft kunstenaar Rob Scholte het oude postkantoor omgetoverd tot woonruimte en museum. Nu moet hij daar misschien weg. Hij had het pand immers in ‘bruikleen’ van de lokale gemeente. Scholte wil echter zijn museum — waar hij tevens woont — niet verlaten. Vandaag (maandag, red.) stonden beide partijen voor de rechter.

Kunstenaar en oud museumdirecteur Rudi Fuchs heeft een open brief (https://robscholtemuseum.nl/open-brief-aan-het-college-van-b-w-den-helder-over-het-rob-scholte-museum/) opgesteld voor het behoud van het museum. “Op deze manier wil ik heel graag het voortbestaan van het Rob Scholte Museum in Den Helder ondersteunen, in het bijzonder ook omdat het een initiatief is van een kunstenaar van betekenis in onze kunstcultuur,” schrijft Fuchs. “Van de visie op kunst van Rob Scholte is ook zijn museum een wezenlijke expressie.”

Verschillende kunstenaars, schrijvers, cabaretiers en directeuren van musea hebben deze brief ondertekend als ‘Vrienden van Rob Scholte’. “Wij staan onverkort achter de doelstellingen van het Rob Scholte Museum als unieke mix van museum en vrijplaats,” melden zij in de brief.

Slepend conflict

Hoe Scholte en de gemeente op zulke slechte voet kwamen te staan, is onduidelijk. Volgens het Noord Hollands Dagblad zou Scholte op een zwarte lijst hebben gestaan. Dat is speculeren, maar duidelijk is dat er sprake is van een slepend conflict tussen de gemeente Den Helder en de kunstenaar, die al jaren het voormalig postkantoor op anti kraakbasis gebruikt als museum. Scholte betaalt een symbolische vergoeding voor gas, water en licht.

Tot de geplande sloop van het gebouw mocht Scholte het gebruiken als expositieruimte. Ook zou een wethouder in december 2014 hebben ingestemd met uitbreiding van het museum. De betreffende wethouder licht echter nooit de gemeenteraad in over deze afspraak. Door de voorziene uitbreiding van circa 3000 m2 expositieruimte gaat een streep.

Eind maart krijgt de kunstenaar te horen dat hij zijn woon- en expositieruimte moet verlaten. Hij spant een kort geding aan, dat vanmiddag (maandag, red.) in behandeling wordt genomen door de rechtbank in Alkmaar. Als hij zijn museum — waar hij tevens woont — moet verlaten, is het de vraag welke consequenties dat heeft voor de kunstcultuur in Nederland.

Kort geding

Ook tijdens het kort geding in de Alkmaarse rechtbank komen de twee kampen niet nader tot elkaar. Vanuit het kamp van de gemeente klinkt de eis dat Scholte het postkantoor binnen 48 uur moet hebben verlaten, op straffe van dwangsommen oplopende tot een miljoen euro. Daarin gaat de rechter niet mee. Die doet op maandag 16 oktober uitspraak. In een reactie (http://www.hpdetijd.nl/nieuws/den-helder-is-uitgepraat-met-rob-scholte/) liet de gemeente Den Helder weten ‘geen enkele ruimte te zien’ om verder te onderhandelen met Scholte.

Update 2 oktober, 15:40: in een latere versie van dit artikel is een beknopte samenvatting van het kort geding toegevoegd.

HP/De Tijd, 2 oktober 2017 13:35

2 Comments

1. Er zijn maar 3 redenen om naar Den Helder te gaan: De boot naar Texel, de Marinewerf en het Rob Scholtemuseum. De gemeente zou de 3e reden moeten koesteren ipv vernietigen.

2. Hopelijk brengt niemand anders een bod uit…

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.