Centraal Museum – God save the queen

De tentoonstelling God Save the Queen gaat over de periode 1977-1984, toen jongeren ten tijde van hoge werkloosheid, woningnood en dreiging van de bom uit een uitzichtloze situatie braken. Ze namen het heft in eigen hand, want van de overheid hadden ze niets te verwachten. Ze kraakten de slooppanden van de steden en begonnen daarbinnen nieuwe bedrijfjes. Doe-het-zelf was het motto. Ook de muziek en de kunst werden door de jonge generatie flink opgefrist: de punk verjoeg de gekunstelde symfonische rock van de jaren zeventig, en de kunstenaars maakten hun doeken en broeken weer vuil met verf.

Internationaal
Nederland staat centraal in de tentoonstelling, maar wat hier gebeurde kan niet los gezien worden van het buitenland. Kenmerkend was namelijk de gretige nieuwsgierigheid naar wat zich in de omringende landen en de VS afspeelde. De Duitse wilde schilderkunst was een van de inspiratiebronnen, een andere was de graffiti die uit New York kwam overwaaien. In de tentoonstelling worden werken getoond van Walter Dahn, Georg Dokoupil en de Amerikanen Keith Haring, Rammellzee en Jean-Michel Basquiat. René Daniëls, Hewald Jongenelis, Rob Scholte en Roland Sips vormden samen een Spray Armee, in een poging een Nederlands antwoord te geven op de Amerikaanse graffiti.

Do It Yourself!
In de tentoonstelling komen vele facetten uit het begin van de jaren tachtig aan bod: kunstenaars, krakers, muziek, protest en archiefbeelden. Doe-het-zelf was het mantra, daarom kunnen bezoekers ook zelf aan de slag: van analoog chatten en het analoog Facebook van Saar Amptmeijer tot zelf punkrock maken op een interactief punk drumstel, speciaal voor deze tentoonstelling ontwikkeld door Tijmenrockt. Luister in de audiobar naar muziekfragmenten van onder anderen Eddy de Clercq en Oscar Smit. Of maak Piraten TV in de studio-opstelling van Rabotnik TV. Daar zijn ook oude fragmenten van Rabotnik TV en PKP-TV te zien. Rondom de tentoonstelling worden tal van activiteiten georganiseerd, waaronder een muziekfestival, workshops door Rabotnik TV, dans door studenten ROC-ASA en de theaterperformance No Borders. Bekijk het overzicht in de rechterkolom, of raadpleeg de Agenda.

Titel
De tentoonstelling is vernoemd naar het lijflied van de jongeren uit die tijd, het nummer God Save the Queen van de Sex Pistols. Het lied was bedoeld als aanklacht tegen de machthebbers.

Youtube playlist
Bekijk de God Save the Queen Youtube playlist met (fragmenten uit) de documentaires Utreg Punx, The Ex in Beautiful Frenzy, In een tank kun je niet wonen, en meer. Enkele films zijn ook in de tentoonstelling te zien.

Partners
In samenwerking met de Groene Amsterdammer brengt het Centraal Museum een publicatie uit. Deze wordt verkocht in de winkel van het Centraal Museum.

De tentoonstelling wordt mede mogelijke gemaakt door de BankGiro Loterij, de Mondriaan Stichting en het Fonds voor Cultuurparticipatie.

De tentoonstelling is een onderdeel van een gezamenlijk project van het Centraal Museum, VPRO en Lebowski Publishers.

Nog meer punk en 80s
De Melkweg Galerie organiseert tot en met 5 mei de tentoonstelling Foto’s voor Vinyl 1981 – 1988 Met werk van o.a. Maarten Corbijn, Erwin Olaf,Roy Tee, Vincent Kruijt en Fran van der Hoeven. Vinyl, het tijdschrift dat van 1981 tot 1988 werd uitgegeven, heeft veel betekend voor de ontwikkeling en emancipatie van de popfotografie in Nederland. In de Melkweg Galerie wordt aan de hand van ruim zeventig foto’s nog eenmaal de specifieke (Vinyl)-sfeer van de jaren 80 geschetst: altijd experimenteel, soms ernstig, maar bovenal stylish.

Begin maart 2012 vinden vier ULTRA2012 avonden plaats in Nijmegen, Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam. Met ‘post-punk experimentele pop’ van toen (1980-1982) en nu en nieuwe spannende combinaties. Niet alleen met muziek, maar ook via beeld, film & video, expositie, lezingen en een goed gesprek. Op 7 april wordt Ultra 2012 uitgeluid met een grote avond in de Melkweg met optredens van o.a. The Tapes en Minny Pops.