Cees Rondèl – Afgestoft (535): Stadhuis

Het is weer begonnen, de discussie over een nieuw stadhuis, ja als de bestuurders in Den Helder iets in hun kop hebben laten ze dat niet zomaar los! Sterker nog je valt af en toe van de ene verbazing in de andere want als je de Helderse Courant van zaterdag 1 juli mag geloven komt er op de plek waar nu nog de dag winkeltjes in de Spoorstraat zitten een winkelcentrum in de vormgeving van ons oude station aan de Prins Hendriklaan. En dat brengt mij dan weer op een ander idee, als er nou toch een nieuw stadhuis moet komen laten we dat dan bouwen op de plek waar de schouwburg heeft gestaan aan het Bernhardplein!

Het is een top locatie midden in de stad met ruime parkeer mogelijkheden, en dat heb je nodig. En dan rijst de volgende vraag hoe moet dat stadhuis er uit zien, nou ik denk dat dat antwoord vrij eenvoudig is namelijk als het voormalige Marine Bondsgebouw aan de Prins Hendriklaan, wat in de nacht van 24 op 25 juni 1940 werd gebombardeerd!

Marine Bondsgebouw.

Het Marine Bondsgebouw is van de Amsterdamse architect Pieter Lodewijk Kramer, die overigens geen onbekende voor Den Helder is, hij heeft namelijk ook het Monument voor het Reddingswezen aan het Helden der Zeeplein ontworpen en het grafmonument voor de vooroorlogse S.D.A.P. wethouder A.G.A. Verstegen op de Algemene Begraafplaats.

Ik denk dat het voor onze stad een geweldig mooie uitstraling zou geven en let op mijn woorden voor-en tegenstanders zullen dit echt de mooiste locatie vinden want een nieuw stadhuis hoort nou eenmaal in het hart van de stad te staan. En misschien nog een bijkomstige opmerking als we dan ook de VVV in dat nieuwe stadhuis aan het Bernhardplein zouden onderbrengen dan hoeven toeristen niet eerst naar de VVV op Willemsoord terwijl hun hotel aan het Julianaplein gelegen is.

Afgestoft, 9 juli 2017

Reacties:

Hijneken schreef:
9 juli 2017 om 08:37
Lekker wakker worden! Mooi verhaal en dito foto’s

Fred schreef:
9 juli 2017 om 10:58
Vanaf het gebouw van de Helderse courant, naar de dijk ( rand van de stad), is ongeveer 150 meter, nu niet bepaald het centrum ( midden) van de stad te noemen. Dat was in de 50 er jaren het geval Cees . Met de bouw van Nieuw Den Helder en de Schooten, is het centrum van de Gemeente verschoven en ligt nu ongeveer, op de plek van het huidige Gemeentehuis. Bovendien, Mocht er een coffeeshop in het pand van de Helderse courant komen, dan denk ik niet dat de Burgemeester met zijn ambtenaren die in hun voor of achtertuin willen hebben.

9 juli 2017 om 13:56
Discussie over de onverkwikkelijke soap “stadhuis” kunnen we hier beter buiten de deur houden. Is een discussie die al gauw een minder aangename wending neemt, deze mooie rubriek verdient beter dan daarmee verziekt te worden.

Fred schreef:
9 juli 2017 om 15:21
Hoewel ik dat geheel met je eens ben, is het toch echt Cees die hierover begon. Maar aan de andere kant , laat het zien, dat de Gemeente totaal geen waarde hecht aan enig historische panden , door plannen van een omstreden bedrijfsvoering in dat pand.

9 juli 2017 om 16:05
Was een opmerking in het algemeen, niet gericht tegen Fred in het bijzonder. Voor discussies over de actuele plaatselijke poltiek is dit geen geschikte rubriek.

9 juli 2017 om 20:56
Dat roodstenen gebouw heb ik nog gekend als woning en praktijk van F.W. Schreuder, die lang onze tandarts is geweest. Ik lees in de Heldersche Courant dat tandarts Schreuder zich gevestigd heeft in 1927, hij zat aanvankelijk op de Kanaalweg. In april 1935 is de verkoop van een stuk grond aan hem in de gemeenteraad aan de orde geweest en goedgekeurd, kort daarna is het pand gebouwd en in gebruik genomen, het kreeg als adres Julianapark 1.
Ik vond het een mooi stukje architectuur. Binnen was opvallend het gebruik van metaal in elementaire kleuren voor trapleuningen e.d., heel modern voor die tijd.

Willem J. Sloot schreef:
9 juli 2017 om 21:51
Een groot deel van Afgestoft gaat over historische panden, panden die reeds allang verdwenen zijn of een andere “look” hebben gekregen. Wie weet wordt er in een verre toekomst wel een foto geplaatst van een historisch gebouw dat jaren lang dienst heeft gedaan als Stadhuis of dat nog steeds is?!

Bodelo schreef:
10 juli 2017 om 12:11
Oei Cees! Glad ijs!
Maar dan naar het Marine Bondsgebouw; een prachtig gebouw. En op welke locatie dan ook, en met welke invulling dan ook, het zou leuk zijn om iets in deze stijl weer “terug” te bouwen.