Casper Duin – Minder parkeerplekken in centrum Den Helder is in de nabije toekomst nog steeds genoeg

Den Helder – Minder parkeerplekken in het centrum van Den Helder is in de toekomst nog steeds genoeg. Zo valt te lezen in de Parkeerbalans,  waarover de raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer zich donderdagavond gaat buigen.

In 2021 zullen er honderd parkeerplaatsen minder zijn in het stadshart, onder meer door het verdwijnen van de terreinen aan de Prins Hendriklaan (60 plekken) en Koningsplein (25 stuks). Met de komst van Halter Bellevue zal er volgens de Parkeerbalans minder parkeergelegenheid zijn aan het Bernhardplein en Julianaplein. Mocht de wens voor een icoon op de zeedijk werkelijkheid worden, dan verliest de Kanaalweg daarmee eveneens vijftien plekken ten opzichte van nu. Daar tegenover staat dat de realisatie van Halter Bellevue 75 nieuwe parkeerplekken oplevert vanaf 2021.

Op dit moment telt het centrum 1066 parkeerplekken. Aangevuld met de nabij gelegen overloopterreinen aan de Kanaalweg en op het Vinkenterrein (70 plaatsen) en Willemsoord (150 stuks) zijn er in totaal 1316 parkeervakken beschikbaar.

Vraag

Uit metingen van de gemeente komt naar voren, dat de vraag aanzienlijk lager ligt momenteel. Op door de week dagen staan er alles bij elkaar 791 voertuigen in zowel centrum als overloop, op zaterdag zijn dat er 1024. Voor door de week dagen is er meer dan voldoende aanbod in het centrum. Op zaterdag en bij evenementen wordt meer gebruik maakt van de overloop.

Hoewel het aantal parkeerplekken de komende jaren afneemt, is er nog voldoende aanbod. Zo blijkt uit de Parkeerbalans, die uitgaat van in totaal 1206 plekken in 2021. Een verlies aan parkeerruimte van 110. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kan de gemeente altijd nog bijsturen met ’knoppen om aan te draaien’. Zoals het verlenen van minder ontheffingen, stimuleren van het fietsgebruik, dynamische parkeerverwijzingen of de aanleg van nieuwe parkeervoorzieningen (garage).

Mij bereiken geen geluiden van de leden, dat er niet voldoende parkeerplekken zijn in het centrum“, zo reageert Mark de Graaf, voorzitter van de Helderse Ondernemers Vereniging Binnenstad (HOB). “We bespreken regelmatig met de gemeente met de gang van zaken. En parkeren is momenteel geen issue. Het gaat goed. Maar de stadsontwikkeling is nog niet klaar. Mocht er iets niet goed gaan, dan bespreken we dat met de gemeente. Het is flexibel. Ik denk daarom ook, dat het een continu proces moet zijn, geen momentopname. De stad is nog niet af. Denk aan de Kroonpassage, het Vinkenterrein of Buitenveld. Allemaal zaken, waarin parkeren mogelijk een rol speelt.”

Helderse Courant, 13 november 2019, 20:26

Meer informatie:

3 Comments

1. Het enige probleem, dat Den Helder niet heeft: een parkeerprobleem. In de omliggende gemeenten nemen de parkeerproblemen juist enorm toe. Mensen stemmen met hun wielen…

• Er staat al lang vast, dat de kroonpassage wordt gesloopt ten behoeve van de toekomstvisie van “Zeestad”. Daarin worden alle argumenten alvast voorgekookt. Onder andere het zogenaamde gebrek aan parkeerplaatsen. Persoonlijk vind ik het een foeilelijk gebouw, en zal ik er geen traan om laten. Maar kapitaalvernietiging mag geen naam hebben in Den Helder.

Stemmen op wielen. ;).

• In het Palermo aan het Marsdiep is slopen, weer opbouwen, slopen, weer opbouwen enz. enz. het devies. Kapitaalvernietiging voor de gemeenschap en kapitaalverwerving voor enkelen….

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.