Bunker type 616 Grosschaltstelle, Den Helder [WWII Atlantikwall bunker]

Published on Nov 2, 2015

In de Helderse binnenstad bouwde de Duitse landmacht achter het PTT kantoor een verbindingspost van het type 616 op de hoek van de Middenweg en de Boerhaavestraat. In de bunker bevond zich een legeringsruimte met schakelkasten op een knooppunt van het militaire telefoonnet. In een smalle bergruimte was plaats voor kabelrollen en reparatiemateriaal. Na de oorlog werd het camouflagedak afgebroken. In 2003 werd de gemeente eigenaar van de bunker met de bedoeling deze te slopen voor de bouw van een nieuw gemeentehuis. Inmiddels het bouwwerk erkend als Rijksmonument. In afwachting van deze definitieve status werd de bunker gebruikt voor een tentoonstelling over de lokale geschiedenis tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De bunker is als onderdeel van de Atlantikwall in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd en heeft als telefoonbunker een centrale rol gespeeld in de communicatie rondom de Stelling Den Helder. Van dit type bunker (616, Groszschaltstelle) zijn er in Nederland nog drie aanwezig. Het interieur is nagenoeg geheel intact.

Aufgabe
Die Großschaltstelle wurde verwendet an großen Aufteilungspunkten der 2. und 3. Querverbindung der Festungserdkabelverbindungen und bot eine Unterbringungsmöglichkeit für 6 Bedienungsmannschaften. Die Großschaltstelle sollte zweckmäßig an Hinterhängen bzw. vom Feind nicht einsehbarem Gelände im Zuge der Querverbindung eingebaut werden.

Technische Angaben
Sie diente weiterhin zur Aufnahme von zwei Kabellöt- und Meßwaagen für Störungen im Kabelnetz sowie zur Unterbringung von einigen Trommeln Fernsprecherkabel. An Nachrichtenanlagen Wurden eingebaut: Kabelendverschlüsse für ankommende und abgehende Fernsprecherdkabel, Sicherungskästen und Verteiler.

De bunker is gelegen in het centrum van Den Helder naast het station op de binnenplaats van het Rob Scholte Museum, ingang aan de Boerhaavestraat.

Meer informatie: