Britt van Uem – Een ruit intikken om kunst op straat in Enschede te brengen

Enschede – De expositie ‘How on earth should this be art?’ van gastcurator Tinkebell bij Concordia werd zaterdagmiddag met het intikken van een ruit symbolisch geopend. “Kunst moet de straat op”, zei kunstenaar en social designer Tabo Goudswaard, terwijl hij niet zonder moeite een gat sloeg van de expositieruimte naar de Langestraat.

Het publiek, voornamelijk Enschedese kunstkenners en kennissen van de door Tinkebell geselecteerde kunstenaars, was niet bepaald onder de indruk van de vernissage.

Voor kunstenaar Loes Landsman (80) was het een teleurstelling. Ze liet de opening van de tentoonstelling in het PET-paviljoen schieten om hier te kunnen zijn. De expositie van Tinkebell werd met veel poeha gebracht, dus was haar verwachting groot. Na een rondje langs het geëxposeerde werk liep ze hoofdschuddend naar buiten. “Ik vind het maar een duf gedoe. Je kunt net zo goed in een andere stad naar een borduurwinkel gaan”, zei ze bij het zien van de geborduurde schilderijen van Rob Scholte, die overigens zelf niet aanwezig was.

Voortplantende kippen

Lokaal kunstenaar Mark van Loon bekeek de drie kippen in het hok van collega Koen van Mechelen. De kippen moeten zich voortplanten. Als conceptueel idee. Van Loon kon het werk van zijn collega’s op zichzelf wel waarderen. “Wij moeten ons vaker uitspreken als kunstenaars”, zei hij.

Tinkebell was tijdens de opening het stralende roze middelpunt met haar vriend, financieel journalist Arno Wellens aan haar zijde in roze polo. Wellens is toergids van de excursie langs kamerplanten aan de Zuidas van Amsterdam.

Kunstenares Danielle Spoelman was al mee met de Kamerplant Tour. Ze zat vooral 6,5 uur in de bus. Veel kamerplanten zag ze niet , maar daar ging het niet om. Het ging er om het publiek de ogen te openen voor belastingontduiking van buitenlandse firma’s in Nederland. Dat was de persoonlijke bijdrage van de tentoonstelling van Tinkebell in Enschede. Ander werk van haar is hier niet te zien.

‘Deden we 40 jaar geleden al’

Nestor van de Enschedese kunstwereld, Paul Hajenius noemt de expositie in Concordia bedroevend ouderwets. “Dit deden we veertig jaar geleden al.”

Onderdeel van de tentoonstelling is een boomhutten project van Tessa Hendriks. Haar eerste plan was in de plataan van de Klokkenplas een hut te bouwen.
Dat werd door de gemeente verworpen. Daarom mocht ze van kunstliefhebber Trudie Lucardie en haar man Han Meijer de eerste boomhut in hun tuin bouwen. “Want het is zo’n lief meisje”, zei Lucardie.

De expositie bij Concordia is nog te zien tot en met 2 juli.

Tubantia, 09-04-17, 20:20 Laatste update: 20:48