AVROTROS EenVandaag – Bijtanken met: Ebru Umar

Verslag Willem Jan Bloem

Het was wereldnieuws; columniste Ebru Umar kreeg landarrest in Turkije voor het beledigen van president Recep Tayyip Erdogan terwijl ze er op vakantie was. Umar mocht uiteindelijk het land verlaten, maar wordt nog wel gerechtelijk vervolgd.

Umar schuwt als publiciste de confrontatie niet: ze gebruikt harde woorden, spreekt zich stevig uit over vraagstukken als integratie en de multiculturele samenleving en dat roept veel weerstand op. Wanneer verslaggever Willem Jan Bloem een rondje maakt in de Amsterdamse wijk waar Umar tot voor kort woonde, wordt ze meerdere malen uitgescholden voor hoer.

Dat was ook wat vandalen op de muur in haar appartement kalkten; er werd namelijk ingebroken toen ze in Turkije vast zat. Umar verhuisde na haar terugkomst in Nederland naar Rotterdam, de stad waar ze vandaan komt.

De rechtszaak in Turkije loopt nog, en mocht ze bijvoorbeeld een celstraf krijgen, dan is het mogelijk dat er een uitleveringsverzoek komt. Umar: ‘Als je vervolgd wordt om het geschreven of gesproken woord, dan kan je de boel beter sluiten.’

Hoe kijkt ze terug op haar arrestatie in Turkije en de nasleep daarvan? Vanavond dus Ebru Umar in de zomerserie ‘Bijtanken met…’. In deze serie gaat EenVandaag met bekende Nederlanders naar de plek waar zij deze zomer bijkomen van een turbulent jaar. En hoe vindt Fred Teeven het om, na de omstreden bonnetjesaffaire, weer Kamerlid te zijn? Kijkt Taco Dibbits uit naar zijn directeursfunctie bij het Rijksmuseum? En is Fresku’s campagne voor een ‘zwarter’ Hilversum geslaagd?

AVROTROS 1V, ma 25 jul 2016