AVROTROS | 1V EenVandaag – Is het doek voor het Rob Scholte Museum definitief gevallen? + EenVandaag @EenVandaag

Robin Hood (foto AVROTROS | 1V EenVandaag)

Is het doek voor het Rob Scholte Museum definitief gevallen?

Het eind van het Rob Scholte Museum in Den Helder lijkt te zijn aangebroken. De politie en een deurwaarder verwijderde de kunstenaar dinsdag uit zijn huis in Den Helder. Hiermee hoopt de gemeente dat er een einde is gekomen aan een langdurig conflict met één van Nederlands bekendste kunstenaars. Scholte zelf geeft de moed nog niet op.

Van Boegbeeld tot Persona Non Grata

De relatie tussen Scholte en de gemeente begon in 2013 onder een stralend gesternte. Hij werd naar de stad gelokt en kreeg toestemming om het voormalige postkantoor te betrekken en in gebruik te nemen als atelier en woonruimte. Weldra bouwde hij grote delen van het grote pand om tot een museum, waarin zijn werk volledig tot zijn recht kwam. Ook exposeerde hij werk van nationale en internationale kunstenaars. De gemeente vond het aanvankelijk prachtig. Scholte was het cultureel boegbeeld van de stad. Maar al snel ontbrandt er een juridisch gevecht. De gemeente wil het pand verkopen, maar Scholte wilde er niet uit. Met de ontruiming is het slepende conflict tot een climax gekomen.

In de jaren 80 werd Scholte bekend als één van de meest vooraanstaande post-moderne kunstenaars in Nederland. Op 24 november 1994 verloor hij door een aanslag beide benen. Sinds 2013 beheert hij het Rob Scholte Museum in een voormalig postkantoor in Den Helder.

Verdeelde Politici

De gemeente legt beslag op de bezittingen van Sholte en de kunstcollectie wordt met een vrachtauto afgevoerd. De lokale politiek in de marinestad is verdeeld over de ontruiming. Tjitske Biersteker van de ChristenUnie heeft geen goed woord over voor de ontruiming: “Wat een historische vergissing. Ik was met hart en ziel aan dat museum verknocht. Het was zo’n boost voor de stad. Ik had gedacht dat het College van B&W de kwestie fatsoenlijk en in goed overleg zou oplossen. Waarom zo’n haast? Er loopt nog een bodemprocedure waarom is die niet gewoon afgewacht?”

Burgemeester Koen Schuiling legt via zijn woordvoerder uit waarom hij verder niet wil reageren: “Het is geen wedstrijdje met de heer Scholte, die dat wel zo wil doen voorkomen. Dit proces is al jaren gaande, we hebben veel gesprekken gevoerd om tot een oplossing te komen. Het pand is inmiddels verkocht, de heer Scholte wil niet vertrekken, vandaar dat we ontruimd hebben.”

Scholte geeft Moed niet op

De kunstenaar en zijn familie hebben inmiddels elders onderdak gevonden. Scholte heeft een gebiedsverbod opgelegd gekregen van 200 meter rond het pand. Zelf heeft hij de hoop nog niet opgegeven. “Er lopen nog twee bodemprocedures, ik kan nog in het gelijk worden gesteld, maar dat heeft de burgemeester niet af willen wachten”, zegt hij. Tegelijkertijd wordt hij door Nederlandse en buitenlandse musea benaderd die interesse hebben in zijn kunstobjecten.

Directeur Ralph Keuning van Museum de Fundatie in Zwolle is verbijsterd over de houding van de gemeente Den Helder. Keuning heeft Scholte’s werk eerder in de Fundatie vertoond en wil de in 2019 geplande overzichtstentoonstelling zeker door laten gaan: “Rob is een belangrijk kunstenaar, een icoon van de postmoderne tijd. Zijn werk mag niet verloren gaan ..Wat hij doet is zo fantastisch voor Den Helder. Het heeft mij verbaasd dat de gemeente Den Helder zo weinig engagement toont”. Keuning hoopt, ondanks de ontruiming, een groot deel van de werken van Scholte gewoon tentoon te kunnen stellen.

Redactie Henriette van Rijsingen
Verslag Esther Eikelenboom

AVROTROS | 1V EenVandaag, 21-04-2018 12:15

EenVandaag @EenVandaag

Kunstenaar Rob Scholte is boos. Hij is zijn huis uitgezet en het @RSMuseum is ontruimd. “Ik ben belazerd tot op het bot.”

Twitter, 21 apr. 2018 – 16:42

Eerder in Rob Scholte Miseum, 26 apr 2018

2 Comments

1. Schandalig lijkt wel een bananen republiek daar. GROOT Respekt voor je. Ga gewoon door. Sterkte

2. Mijn commentaar op Den Helder Actueel;

Ik roep al jaren dat Den Helder een maffiagat is. Niemand die dat wil geloven, laat staan dat iemand het durft te onderzoeken. Wie het ook meteen door had: Rob Scholte. Dat gaf een enorme band tussen ons, maar het betekent niet dat ik hem in alles steun. Als je Rob goed kent, dan is het een schat, maar hij heeft wel een trauma en is niet de makkelijkste. Ik heb laten weten, dat ik er klaar mee ben om onophoudelijk de strontkar over me heen te krijgen. op deze site en dat ik daarom alleen nog bij hoge uitzondering ga posten. Die uitzondering kwam sneller dan ik dacht. Gisteren het memo-debat gezien? Rutte is voor de zoveelste keer als AARTSLEUGENAAR door de mand gevallen. De corrupte staatsmedia en de Tweede Kamer maken er weinig van. Zelfs een foei-motie (niet eens eentje van wantrouwen) haalde geen meerderheid. Wat ik jullie na dit kamerdebat wil vragen; Zou het kunnen dat Rob Scholte hier totaal vernaaid is door de gemeente? Ik ken het antwoord op die vraag. Om het jullie duidelijk te maken zou ik een lezing van een paar uur moeten houden met alle dossiers erbij, want het venijn zit hem altijd in de details. Het fanatisme waarmee ik de zaak Scholte hier aan de kaak heb proberen te stellen, zit hem niet zozeer in mijn vriendschap met Scholte. Vriendjespolitiek is in Den Helder zo normaal geworden, dat iedereen altijd alles op vriendjespolitiek gooit, maar er zijn echt nog uitzonderingen. Ik was zo fanatiek, omdat ik al jaren door heb dat we in dit land van Den Haag tot Den Helder met een maffiose en totaal onbetrouwbare overheid te maken hebben. DAAR ligt mijn onmetelijke zorg. Via Twitter merk ik, dat er langzamerhand meer mensen wakker worden. Den Helder komt helaas nog niet veel verder dan het onthoofden van de brengers van het slechte nieuws….

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.