Arnhem Direct – Blauwe Golven of creatieve corridor: de gemeenteraad mag het zeggen

Arnhem – Nadat voor- en tegenstanders van de Blauwe Golven elkaar maandenlang bekogelden met argumenten voor of juist tegen de sloop van de Blauwe Golven, komt het onderwerp vanavond voor het eerst ter sprake in de gemeenteraad.

De gemeente Arnhem wil het liefste af van de Blauwe Golven. Het omgevingskunstwerk ligt in de weg.

De gemeente wil op de plek van de Blauwe Golven een creatieve corridor vestigen, waar architectuurcentrum CASA een nieuw onderkomen vindt, en waar vooral ruimte is voor veel groen.

Op die manier moet er langs de Rijn een logische verbinding ontstaan tussen Museum Arnhem, Artez, naar Rozet en andere cultuurgebouwen in de binnenstad.

Bovendien wordt met het vergroenen van de Blauwe Golven de singelstructuur doorgetrokken tot aan de Rijn, terwijl aan de overkant van de rivier natuurpark Meinerswijk begint. Vergroenen is bovendien een effectieve maatregel tegen hittestress.

Het verwijderen van de Blauwe Golven geeft de gemeente ook de kans om de wegen rond de brug aan te pakken, hetgeen weer goed is voor de luchtkwaliteit in de stad.

“Moedig en visionair opdrachtgeverschap”

Tegenstanders pleiten juist voor het behoud van de Blauwe Golven. Volgens hen heeft de gemeente Arnhem het kunstwerk van Peter Struycken jarenlang bewust verwaarloosd om op die manier makkelijk van de Blauwe Golven af te komen.

Mensen, die vinden dat de Blauwe Golven moeten blijven, vinden dat het grootste omgevingskunstwerk van Nederland zo bijzonder is, dat het opgeknapt en hersteld moet worden in plaats van weggehaald.

In het ‘behoud-kamp’ zitten niet de minsten. Peter Struycken zelf natuurlijk, maar ook Rijksbouwmeester Floris van Alkemade, kunstenaar Rob Scholte, hoogleraar moderne kunst Carel Blotkamp en Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

“De Blauwe Golven getuigen van een in Nederland ongeëvenaard moedig en visionair opdrachtgeverschap van uw voorgangers”, schreef Rijksbouwmeester Floris van Alkemade deze zomer aan de gemeenteraad in een poging de voorgenomen sloop tegen te houden.

Volgens de tegenstanders van sloop deugt er niet veel van de argumenten, die de gemeente gebruikt om het verwijderen van de Blauwe Golven te rechtvaardigen.

Het aanpakken kan wegen kan ook zonder, dat daarvoor de Blauwe Golven gesloopt moeten worden. Peter Struycken meldt, dat er in het ontwerp rekening is gehouden met aanpassingen van wegen.

Hittestress? Die valt op de Blauwe Golven juist enorm mee. Hittestress doet zich vooral voor in dichte bebouwing. De Blauwe Golven zijn aan de zuid- en westzijde open en zorgen juist voor verkoeling vanaf de Rijn.

Tegenstanders wijzen er bovendien op, dat vergroenen wel leuk klinkt, maar dat onder de opritten van de Mandelabrug in de praktijk niets zal willen groeien.

Kortom: de meningen tussen voor- en tegenstanders liggen nogal ver uit elkaar.

Deze maand neemt de gemeenteraad een besluit over de toekomst van de Blauwe Golven. Slopen of behouden. Dat lijken de enige twee opties te zijn, waaruit gekozen kan worden. Dat heeft mede te maken met de opstelling van kunstenaar Peter Struycken zelf, die zijn veto heeft uitgesproken over het veranderen van de Blauwe Golven. Behouden mag, slopen mag, maar veranderen mag niet.

En dus zal in de gemeenteraad deze maand een oordeel moeten worden uitgesproken over de toekomst van het Arnhemse kunstwerk.

Vooralsnog lijkt het erop, dat er, met Cultuur-wethouder Elfrink (SP) voorop, een ruime raadsmeerderheid is, die voorstander is van de komst van een creatieve corridor.

Maar zorgen zijn er binnen de gemeenteraad ook. Het is dan ook vooraf nog geen uitgemaakte zaak, dat de gemeente eind deze maand, wanneer de gemeenteraad een definitief besluit neemt, haar zin krijgt.

Wie bij de informatieve vergadering over de Blauwe Golven aanwezig wil zijn: het debat over de toekomst van de Blauwe Golven begint om 19.30 uur in de raadszaal van het stadhuis. De raadszaal is publiek toegankelijk.

Arnhem Direct, 11 september 2017