Arie Booy – Scholte mag schilderen, niet slapen

Gemeente staat werken kunstenaar toe in de nacht, maar niet overnachten

Helderse Courant, vrijdag 31 oktober 2014

Mark Nihot staat Scholte bij

Oud-raadslid Marc Nihot treedt op als chauffeur en begeleider van Rob Scholte. Hij was gisteravond dan ook bij de zitting.

Den Helder
Rob Scholte moet met de verantwoordelijke wethouder om de tafel om uit de impasse te geraken. Dat advies gaf de commissie voor beroep- en bezwaarschriften gisteren mee aan de kunstenaar en vertegenwoordigers van de gemeente. Aan de orde is immers een geschil over wel of niet wonen in het oude postkantoor dat nog geruime tijd door kan etteren als de beeldend kunstenaar naar de rechter stapt. Zijn raadsman mr. Sjoerd Commijs zinspeelde daar duidelijk op.

Uit de behandeling bleek dat Den Helder juridisch niet erg sterk staat, want op de herhaalde vraag van Commijs en de commissievoorzitter naar het waarom van het verbod, kwam slecht als antwoord: “We willen wonen niet toestaan in het oude postkantoor. Scholte mag er ís nachts wel werken, maar niet slapen”. In de gebruiksovereenkomst die met Scholte gesloten is, staat evenwel niets over wonen in het gebouw dat momenteel het naar de schilder vernoemde kunstmuseum herbergt. Tevens is er sprake van twee door elkaar heen lopende zaken. Met Scholte is overeengekomen dat hij in het pand kan blijven tot alle procedures achter de rug zijn. Toch wil de gemeente die overeenkomst per 1 januari aanstaande beëindigen. Daarnaast is aan Scholte gevraagd met een businessplan te komen voor exploitatie van zijn museum.

Advocaat Commijs: “Er staat in het businessplan dat Scholte wonen en werken wil combineren. Werk is niet los te zien van leven.” De kunstenaar zegt zelf: “Het heeft lang geduurd voor ik mijn vrouw zover kreeg dat ze in Den Helder kwam wonen. Mijn kinderen gaan hier naar school. De gemeente heeft mij om aanvullende gegevens gevraagd om het businessplan voor mijn museum te onderbouwen, maar daarvoor heb ik informatie nodig over stookkosten en elektra. Die kan de gemeente niet leveren, krijg ik dan te horen. Dat snap ik niet”.