ANP – CU mag niet + Delano Weltevreden – Leden + Subsidies + Extra raad + Nieuwe politiek + Discussies + Marten Visser – Formateur wist niks + Ronald Boutkan – Geen paniek + PvdA

Helderse CU mag van partij niet met PVV in zee

De ChristenUnie heeft de lokale afdeling in Den Helder te verstaan gegeven dat die niet met de PVV een college kan vormen. Partijvoorzitter Piet Adema rekent erop dat de Helderse CU de coalitieonderhandelingen met de partij van Geert Wilders afbreekt.

Adema is ,,onaangenaam verrast” door het nieuws dat de lokale ChristenUnie en PVV en vier andere partijen het al bijna eens zouden zijn over een coalitieakkoord. Hij noemt dat ,,hoogst onverstandig” en hij heeft vragen over de manier waarop de onderhandelingen tot stand zijn gekomen. De voorzitter gaat ,,ervan uit dat de zorgen die er zijn over de beoogde samenwerking serieus worden genomen en tot een nieuw, verstandig besluit leiden”.

De CU-voorzitter wijst erop dat zijn partij en de PVV aan het Binnenhof juist vaak tegenover elkaar staan. De plaatselijke afdeling vond echter dat de Helderse PVV zich gematigder opstelt en daarom met die PVV’ers wel te praten valt.

Noordhollands Dagblad, 28 april 2018, 13:08

Reacties:

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Wat een stelletje muppets hij verwijst naar het Haagse Binnenhof maar volgens mij gaat het hier over Den Helder .
En dit is voor Tjiske een domper omdat zij juist als wethouder heel goed werk zou kunnen doen .
En met de Helderse PVV is gerust te praten .
Maar ze geven dit geen kans .
Een heel domme zet van het CU

Rene van Deutekom · Ja dacht het niet maar zou kunnen
Dan moet je bij een lokale partij gaan. Nu vertegenwoordig je een landelijke partij met landelijke regels en standpunten.

John Winters
Rene van Deutekom dat zegt men altijd anders voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dan roemt men de onafhankelijkheid. Maar dat is dus ook nepnieuws weten we vanaf nu.

John Winters
Het gaat er blijkbaar niet om wat goed is voor de Helderse bevolking. Dat interesseert ze helemaal niets.

John Winters
Ik zou trouwens niet meer met de CU in zee willen na het leugenachtige optreden van Segers afgelopen donderdag in Den Haag. Ik dacht dat het oprechte christenen waren, maar hij stond doodgewoon te liegen in het dividendgate-debat.

Alida Annie Roffel
Je vorige opmerking strookt niet met deze\toch ff natrappen!!

John Winters
Alida Annie Roffel ik had gehoopt dat de lokale CU zou kijken naar het belang voor Den Helder. Maar ze blijken en onder de knoet van de landelijke partij te zitten. En die heeft deze week juist aangetoond lak te hebben aan christelijke waarden als eerlijkheid. Ik had de CU al afgezworen na hun nee tegen het referendum. En dan zegt men bij de lokale partij “dat is landelijk, wij zijn anders”. Niet dus, zoals ik gelukkig al had voorzien.

Fred Kwast
Zo zie je maar weer, de landelijke partij dicteert de plaatselijke afdeling. Zo van jullie mogen dansen , maar wij trekken aan de touwtjes. Als dit mij zou treffen, zou ik zo nodig het papier waar dit op geschreven zou zijn , gebruiken om mijn r… mee af te vegen.

Alida Annie Roffel
Een A… Conclusie

Antoine Berben · Erasmus University Rotterdam
Nogal logisch als die plaatselijke afdeling onderdeel van een groter geheel – lees de partij CU – uitmaakt dat dan ook in Den Haag politieke lijnen worden bepaald. Niet echt heel moeilijk om te begrijpen dunkt mij, misschien wel lastig….!

George Bethlehem · Den Helder
Waar bemoeid die landelijk CU zich mee. Gestemd op mw Biersteker en niet dat ik gelovig ben, maar zij is een van de weinige in deze plaatselijk politiek die nog betrouwbaar is. En daar kan de CU in den Haag nog wat van leren. Al ben ik niet zo blij met de plaatselijke (samenwerking) PVV, heb ik nog geen spijt van mijn stem. Je kan het tenslotte niet iedereen naar het zin maken.

Antoine Berben · Erasmus University Rotterdam
Omdat de afdeling in Den Helder onderdeel uitmaakt van de landelijke partij CU bijvoorbeeld en dat dit dan ook inhoudt dat de politieke leiding niet in Den Helder ligt maar in Den Haag waar ook de politieke lijn wordt bepaald.

Hans Boskeljon · OSG Nieuwediep Den Helder
Terechte ingreep… Overigens had Tjitske nooit een jaar volgemaakt…

John Winters
Ja, je zou ook maar eens naar de kiezers luisteren. Dan gaat de lol er snel af voor de dames en heren politici. Het volk is er voor hun, zij zijn er niet voor het volk.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Boskeljon je weet wat eikels zijn en dan bedoel ik niet die van een boom vallen . .
Nou ik zal het nog een keer uitleggen .
Eikels zijn POLITICI die niet naar de burgers luisteren ik zeg luisteren meneer Boskeljon .
En alleen maar aan zichzelf denken .
Dat zijn egotrippers en hebben niks met de burgers op .
En het is jammer voor Tjitske ik denk dat we een goede wethouder hadden gehad .
Maar dat wordt verneukt door een stelletje EIKELS .

Hans Boskeljon · OSG Nieuwediep Den Helder
Misschien kun je eens proberen om normaal je mening op een artikel te geven zonder te vervallen in schelden Ruud Van de Kerkhof Verder hoef ik geen uitleg omdat ik redelijk in staat ben om politieke situaties in Den Helder te duiden. En nee, Tjitske had echt geen goede wethouder geweest… 🙄

Arie A A Ruiter · Den Helder
Ruud Van de Kerkhof ; de ergste eikels zijn diegene die van partij veranderen. Dat zijn de aller ergste volksverlakkers. Laagste van het soort.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Wie is de kandidaat voor GroenLinks?

Harmanus J Johansen Jr.
Prima laat de lokale afdeling het zelf afwegen.

Antoine Berben · Erasmus University Rotterdam
Dat laat toch onverlet dat deze afdeling deel uitmaakt van een landelijke politieke partij en dat houdt dan ook in dat de politieke lijn niet langer in Den Helder wordt bepaald maar in Den Haag.

Gerard Dekker · Manager bij Expattix
Een kleine naamswijziging: Christelijk Den Helder en het hele probleem is opgelost. Koop ook even een exemplaar van het boek ‘Ruzie van Enno de Witt’. Dit is heel erg leerzaam en exemplarisch.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Heel goed idee van je .
Ben je van al dat gezeik af .

Jaap Holtzapffel · Werkt bij Kunstboek Sch60lte
Mijn voorstel is om MARC NIHOT tot opvolger van Jan Nagel te benoemen…

Kees Koop
Hoe Calvinistisch is dit?

Anton Jansen
Afgelopen week steunde de CU zonder problemen vertellers van onwaarheden Rutte en Wiebes maar trekt nu de grote broek aan
inzake de democratisch gekozen PVV. Zitten morgen weer
vooraan in de kerk. Stelletje schijnheiligen.

Evert van Bunnik
Schijnheilig? Als blijkt dat ze schijndood zijn, zijn ze vast bereid dan pas schijnheilig verklaard te worden. Dus even wachten met je conclusie ;)

Ineke Kuin · Middenmeer
Democratie? Utopie!

Willem Post · BK Ingenieurs
Lachwekkend treurig, Lokaal mag van landelijk niet samenwerken met een partij die nog nooit in Den Helder aktief was, op voorhand uitsluiten is niet erg christelijk toch? Maar waarom is dat? Blijkbaar werkt het bij de christenunie op dezelfde manier als bij de pvv, de leiding/leider bepaalt. Manman #Democratie is toch wel een feest hoor in Nederland.

Eric Devaert
Royeren die CU lijsttrekker: waar is de Christelijke moraal in DH? coalitie met de PVV: hoe bedenk je het: zal DH nog verder afglijden in het moeras waarin ze al 25 jaar zitten?

Dirck Tabac · Geestelijk directeur bij De Roverheid
Natuurlijk mogen ze niet met PVV in Zee, het water is te koud, dus ga maar lekker samen in de raad zitten, doe je tenminste wat gevraagd word.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/helderse-cu-mag-van-partij-niet-met-pvv-zee

Leden CU Den Helder moeten zich uitspreken over samenwerking met PVV

Er is nog geen witte rook bij de ChristenUnie afdeling Den Helder over een coalitie met de PVV.

Tegen het akkoord dat Tjitske Biersteker sloot met PVV, Beter voor Den Helder, Behoorlijk Bestuur, Stadspartij en Seniorenpartij heeft het bestuur geen inhoudelijke bezwaren, zegt fractievoorzitter Biersteker. Tegen samenwerking met de PVV heeft het bestuur echter grote moeite. Fractie en bestuur hebben daar vrijdagavond tot laat over vergaderd, maar kwamen er niet uit. Besloten is om de leden te vragen wat zij van die samenwerking vinden. Binnenkort wordt daar een extra ledenvergadering over gehouden. Zonder de twee zetels van de CU heeft de voorgenomen coalitie geen meerderheid.

Het afdelingsbestuur moest het nieuws over de voorgenomen samenwerking uit de media vernemen. Donderdag lekte uit, dat Carlo Assorgia van BvDH in het diepste geheim en achter de rug van formateur Jan Nagel om een coalitie had gesmeed. Nagel werkte aan een coalitie van BvDH, CDA, VVD, Seniorenpartij en Stadspartij. Hij is ontzettend boos en vindt Assorgia onbetrouwbaar.

Noordhollands Dagblad, 28 april 2018, 7:13

Reacties:

Jan Koeten
Wij zullen vertrouwen moeten hebben in Tjitske in wat zij met haar team heeft afgesproken in de onderhandelingen… Het is voor mij een betrokken vrouw, misschien niet volmaakt, maar wel aanspreekbaar. En de PVV, het zijn net mensen van vlees en bloed net als Christen… Je kunt niet en mag niet het kind met het badwater weggooien… Daarvoor ben je een democratie en kun je goeie afspraken maken met een PVV die overigens op veel punten wel gelijk hebben en bruikbaar zijn…
Zij zeggen wat zij denken, waar ik het ook niet altijd mee eens ben, vele anderen zeggen het een en doen het andere … Dus als het gaat om verschillen… Leden van de Christen uni ik vraag jullie inhoudelijk te toetsen en wie zonder zonden is zegt Jezus, neem dan die steen en gooi… Jan.

Theo Moras · Zijdewind
Wijze woorden helemaal mee eens en laad de landelijke politiek zich met hun eigen leugens en onbetrouwbaarheid bezig houden.

Ruud Van de Kerkhof · Geen
Lieve Tjitske gewoon een kwestie van zoals jij al eerder had voorgestelt OVER JE EIGEN SCHADUW HEEN STAPPEN en dan komt alles goed .
Geef ze het voordeel van de twijvel .
En als een goed CHRISTEN kan jij dat .
Dus overtuig je achterban met deze wijze woorden vrg ruud .
Een fan van jou.

Henk Klok
Het niets met geloof te maken. gewoon gezond verstand//

Harmanus J Johansen Jr.
De samen leving bestaat uit vele groeperingen met eigen richtingen, als Cristen sta ik open voor een ieder en rijk een ieder de hand, als deze wordt afgehakt of gestolen geef ik de dader een schop.

Willem Post · Werkt bij Aannemingsbedrijf Dozy bv
#ChristenUnie Leden kunnen het ook niet weten, #PVV was nooit in raad #DenHelder. Dus men moet uitsluiten op basis van vermoedens of net als de PVV wachten op wat de Landelijke Leiding of Leider wil! #Balk #Oog #Splinter

Guido Bakker · Europa College Amsterdam
Als je als partij niet wil samenwerken met een andere door het volk gekozen partij ben je zelf geen plekje in de politiek waard.

Henk Klok
Heb vertrouwen en respecteer de ander partij, laat het gezond verstand winnen van het geloof, en laat het niet leiden door het geloof. Jammer dat geloof vrede predict en het tegendeel wordt uitgevoerd.

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
De krant zal nu vaak een opvallend deuntje zingen: “in het diepste geheim”, “achter de rug”, “ontzettend boos”, “onbetrouwbaar” en “niet transparant”, over de voorgenomen coalitie. Toen wij onze eis tot transparantie over de schouwburg gingen toelichten bij de rechtbank nodigden wij ook een journalist van het NHD uit. Ze hadden geen belangstelling, ze wachtten wel tot de uitspraak van de rechter. De tekorten van de schouwburg kwamen tot stand in het diepste geheim, en niet-transparant. Nog steeds houden VVD CDA D66 PvdA en Stadspartij de boeken dicht. NHD is nog steeds: Noordhollands Haagskartel Dagblad, zo blijkt.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo/leden-cu-den-helder-moeten-zich-uitspreken-over-samenwerking-met-pvv

Subsidies in Den Helder onder de loep

Helderse Courant, 28 april 2018

Helderse Courant, 28 april 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

CDA, VVD: extra raad + Nieuwe politiek

Helderse Courant, 28 april 2018

Helderse Courant, 28 april 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Felle discussies op sociale media + De formateur wist van niks

Helderse Courant, 28 april 2018

Helderse Courant, 28 april 2018

https://www.noordhollandsdagblad.nl/den-helder-eo

Geen paniek, coalitie komt er niet

Haha, was dat even schrikken voor sommige partijen, oud-wethouders en kartelfanatici. Zou Den Helder zomaar even een coalitie vormen zonder grote jongens (CDA, VVD, PvdA, D66) en als een godswonder zelfs met CU en PVV. Niemand ter aarde had ooit kunnen bedenken dat die twee verliefd zouden worden, maar in Den Helder kan alles! Wat een wereldstad is het toch eigenlijk ook.

Maar helaas voor de fans, de blije gezichten en de jubelende kiezers, het gaat niet door. Echt niet, eerlijk niet, zet er maar een paar centen op. Na een onrustige nacht kan Zeestad weer opgelucht ademhalen, de burgemeester mag blijven, Willemsoord BV hoeft nergens voor te vrezen en de PVV mag ook in Den Helder roeptoeteren van de zijkant. U dacht toch niet echt serieus dat deze combinatie (Beter, Stadspartij, CU, Senioren, PVV en Behoorlijk Bestuur) een lang leven zou hebben?

Nog voor er daadwerkelijk een handtekening wordt gezet onder het coalitieakkoord, nog voor een wethouder gescreend kan worden op integriteit en nog voor beoogd PVV-wethouder Jansen een eerste rondje door Den Helder kan doen op zoek naar woonruimte in deze mooie stad, is het sprookje al ten einde. Het boek is dicht, case closed, niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen!

Niet akkoord

Is er dan al een persbericht verspreid waarin gemeld wordt dat de beoogde en zeer verrassende coalitie er toch niet komt? Nee, dat niet, maar dat komt er wel, spoedig zelfs. Kan niet missen. De CU moet de samenwerking voorleggen aan haar lokale leden en als we iets weten van deze partij is dat ze op zich niets van de PVV moeten hebben, dat ze luisteren naar de grote baas (in dit geval de landelijke partij, niet die meneer van boven) en dat ze het dus zullen afwijzen. En zonder CU geen meerderheid en dus geen coalitie.

Maar zelfs als de leden de baas negeren en bedenken dat dit wel zo ongeveer de enige kans ooit zal zijn om in Den Helder op politiek niveau serieus een potje te breken, dan komt de coalitie er niet. Ook binnen de Stadspartij zijn ze er namelijk nog niet uit en ook daar hebben de leden het laatste woord. Als die aan het woord komen trouwens, want eerst moet de partij intern het nog eens worden over deelname. En ook die kans lijkt uiterst klein. En als de partij intern het niet eens wordt, is het al over en uit, dan wordt de leden verder ook niets gevraagd.

Opties?

Kortom, het gaat hem niet worden, nu niet, morgen niet, nooit niet. Maar wat dan wel? Toch de Kuiperscoalitie zoals die voor de verkiezingen al was gemeld (D66, PvdA, VVD, CDA, GroenLinks en Stadspartij)? Is ook een 16-15 meerderheid en kan Den Helder lekker voort op de oude voet. Met dien verstande dan dat de VVD nu opeens wil luisteren naar de burger, dus maar hopen dat dat geen breekpunt in de onderhandelingen wordt. Of gaan we toch alsnog voor de keuze van Jan Nagel en wordt het VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, CDA en Beter? Als binnen die partijen nog iets van vertrouwen in elkaar over is na afgelopen week.

Maar ach, het gaat gelukkig nooit om het eigen of partijbelang, het gaat om de stad! Dus dat komt vast wel goed. Daarbij, Harmen Krul noemde Carlo Assorgia deze week nog een “groot staatsman” en daar hebben we er maar weinig van, dus ze staan ongetwijfeld in de rij om aan te schuiven. Een beetje politicus stapt moeiteloos over persoonlijke kwesties heen als dat beter is voor Den Helder. Het komt dus wel goed met de politiek in onze fraaie gemeente. Kunnen we vannacht gelukkig weer rustig slapen.

Den Helder Actueel, 28 april 2018 – 09:16

Reacties:

flipfluitketel
28 april 2018 at 09:23
Niks aan toe te voegen

Henk
28 april 2018 at 09:35
Jammer dat je hier je politieke afkeuren zo laat blijken, nuance en neutraliteit zouden je meer sieren!

Ronald Boutkan
28 april 2018 at 09:38
zo benieuwd wat volgens u dan mijn politieke voor- dan wel afkeur is?

Henk
28 april 2018 at 10:17
De titel zegt al genoeg, alsof we nog ergens van in paniek raken. Je last in alles blijken te willen sturen en deze coalitie niet te zien zitten, he maakt stemming en ik vind dat vanuit uw rol ongepast. En als je dat niet begrijpt doe je misschien het verkeerde hier op de site.

flipfluitketel
28 april 2018 at 10:32
Misschien lees jij dan wel de verkeerde site en maak je er lekker zelf een.

Henk
28 april 2018 at 09:37
Je zou in de politiek moeten gaan, daar kun je heerlijk vrijuit roeptoeteren en raaskallen.

flipfluitketel
28 april 2018 at 10:03
Zo dat Ronald meer op u gaat lijken Henk, hoop het niet. Goede column waarin de problemen duidelijk worden benoemd zonder politiek waarde oordeel bravo

Boaz
28 april 2018 at 09:44
Vanzelfsprekend ! En het bevestigd dat hk geen idee heeft hoe een groot staatsman zich gedraagt.

fFred
28 april 2018 at 09:50
Mooie wens van de gedachte Ronald, Maar zou het echt zo gaan lopen ? Volgens mij , zullen de stadspartijleden echt wel toehappen. Zij hebben zo,n verkiezingsklap opgelopen, willen zij nog ergens bij horen en gehoord willen worden zullen zij wel moeten. Anders zitten zij de komende vier jaar als een murmelend oud baasje zonder tandjes aan de zijlijn. De CU , met Tjitske , krijgt nu ineens iets in de melk te brokkelen de komende vierjaar , na vier jaar te zijn genegeerd en geschoffeerd. De grote baas waar jij naar verwees, die zal zich de komende vier jaar wel met de mantel der (naasten) liefde hullen . Dus ik zie jouw wens nog niet zo snel de waarheid worden.

Henk
28 april 2018 at 10:18
Precies, deze reageerder ziet het ook als jou wens.

DL
28 april 2018 at 09:52
Column!!!

Saskia
28 april 2018 at 10:03
Kan geen wens in de column ontdekken, wel een waarschuwing – het zou zo maar eens zo kunnen gaan – en dan? Vertrouwen is ver te zoeken tussen de raadsleden, zowel links als rechtsom – vertrouwen van de burger is nog minder – op de oude voet verder is drama en vernieuwend is het nog niet allemaal tot nu toe – overigens lekker vlot geschreven deze column, beetje sarcasme mag best na alle capriolen 🙂

Sigmund
28 april 2018 at 10:09
Als je de verkiezingsuitslag werkelijk wilt respecteren heeft de Stadspartij, als één van de twee grote verliezers, niets in het nieuwe college te zoeken!
Net zo min als D’66.
In welke combinatie dan ook.

Wim
28 april 2018 at 10:11
Kortom bij de Helderse Christenunie werkt het net als bij de PVV, doen wat de chef zegt!

Harmanus J Johansen
28 april 2018 at 10:23
Ik wacht het rustig af, stemming makerij is nog nooit steekhoudend geweest als partijen over iets anders spreken.

Judge X
28 april 2018 at 11:03
Tja RoBo is betreffende de stadspolitiek over het algemeen natuurlijk goed geïnformeerd, maar het blijft nog even een voorspellende culumn, net als de voorspelde ‘grote – man? – daar boven’.
Ik wacht volgende week wel af en mijn nachtrust is sinds mijn jeugd nog steeds uitstekend. 😉

Peet
28 april 2018 at 11:46
Geen echt neutraal stuk, jammer hoor om je mening er zo dik bovenop te leggen in de colum

HZdwg
28 april 2018 at 12:33
Van een verslaggever mag neutraliteit worden verwacht, een columnist mag een uitgesproken mening verkondigen. Zolang de heer Boutkan in zijn rol van verslaggever zijn sympathieën en antipathieën erbuiten weet te houden -en dat doet hij- is hem niets te verwijten als hij ons met duidelijk het woord “column” erboven laat weten hoe hij over de dingen denkt.

Henk
28 april 2018 at 12:38
Een woord, ongepast. Laat dit iemand anders doen. Het is een gekleurd verhaal en daardoor is de schrijver later niet meer geloofwaardig en dat betreur ik ten zeerste!

Judge X
28 april 2018 at 13:08
U heeft het ‘naar mijn mening’ volkomen bij het rechte eind HZdwg.
Het probleem bij veel mensen is m.i. dat men denkt dat lezen bestaat uit het oplepelen van een serie woorden die door een ander op een rijtje zijn gezet en daar dan direct een conclusie aan te verbinden zonder de inhoud te onderzoeken.
Dat laatste betekent dat je de tekst niet slechts één keer dient door te lezen en er objectief mee om moet gaan, om vervolgens goed onderbouwd met een reactie te komen.

Inhoud-loze columns en reacties kunnen naar mijn mening direct als ‘gebral’ worden afgeschoten, wat de schrijver dan weer mogelijkheid verschaft, om met een inhoudelijk goed onderbouwde tekst nogmaals uitleg te geven van haar of zijn mening.

Nu loop ik natuurlijk het risico dat ik onder mijn eigen reacties nu steeds het woord ‘gebral’ tegen kom, maar daar zal ik – tenzij het goed onderbouwd wordt – niet op gaan reageren, ook trouwens niet als ‘het woord’ niet wordt gebezigd. 😀

Boaz
28 april 2018 at 11:53
Reageer op inhoud en niet op de columnist !!

Guido
28 april 2018 at 12:49
Iedereen nog een kater van Koningsdag?
Wat een zure reacties hierboven!

Kobus
28 april 2018 at 13:33
Boutkan.. Vind het erg jammer dat je je zo opstelt. Het voegt niets toe maar geeft alleen maar extra onrust. Je hebt het over onze mooie stad en dat zal ook zo blijven. De burgerkiezer bepaalt en niet de journalist. Assorgia had in eerste instantie aan Nagel meegedeeld dat hij niet met de oude partijen wilde werken. En wat doet Nagel ( en Huiberts)….juist ja. Nagel heeft een grote mond maar wat heeft hij zelf met de seniorenpartij gepresteerd? Was ook altijd onrust en ruzie en dan nu de grote jongen uithangen. We kunnen in Den Helder best zonder de mensen van AD66 en VVD. Voor Kees is het een zure appel .Hij dacht alweer aan een wethouders functie. Wat is er de laatste jaren bestuurlijk goed gegaan. De stad verdrinkt in proceskosten en moet kapitalen bijdragen aan de vele ondeskundige zaken die de “oude”partijen veroorzaakt hebben. De voorgestelde coalitie is het proberen waard. Van die ouwe hap weten we het nu wel. Er moet een nieuwe wind door de stad komen. Wie is er nou ziek in deze stad?

C.P.
28 april 2018 at 13:34
Ik dacht dat het hier in Hollands Kroon een zootje was qua politiek. In Den Helder is het blijkbaar de overtreffende trap. Misschien is de kop van Noord Holland wel beter af zonder politici die de boel besturen, want uit de praktijk blijkt dat zij daar het vermogen niet voor hebben, op slechts een enkeling na. De rekening voor het grootschalige politieke wanbeleid wordt steevast in de maag geschoven van de burger.

Marcel Karhof
28 april 2018 at 13:34
Ik mag toch hopen dat je gelijk krijgt Ronald. Onder de leden van de Stadspartij is zeker ernstige twijvel. Ik zelf weet nog iets te goed hoe we er 4 jaar geleden voor stonden. Ook toen moesten we persé met zoveel kleine partijen samen werken. Een coalitie met 16 is echt te weinig. Zelfs met 11 zetels werd je gegijzeld door een één pitter. Ik zal tijdens een ledenraadplegingen zeker tegen stemmen.

Simon.H
28 april 2018 at 15:13
Vooral doen meneer karhof graag de stadspartij weer aan het handje van de vvd ecetera laten meelopen dan zijn jullie over vier jaar zeker verdwenen van het toneel zonder kos was dit al een feitje

Monique_K
28 april 2018 at 13:39
Subtiele hintjes Ronald .. of lees ik hier meer dan jij bedoeld?
Maar inderdaad, het zou zomaar kunnen, misschien moeten sommige andere politici en leden ook maar over hun eigen schaduw springen en zo ‘groot staatsmanschap’ tonen.

flipfluitketel
28 april 2018 at 13:46
En ja hoor landelijke CU wil niet dat CU Den Helder met PVV Den Helder samen in een coalitie gaan “Breaking news”

Gekke Henkie
28 april 2018 at 14:03
Waarmee het gelijk van Ronald Boutkan maar weer eens wordt aangetoond….. Hoezo stemmingmakerij van de eindredacteur van dit onvolprezen medium, gewoon een messcherpe en niet van ironie gespeende analyse! Gezien de vele reacties hierboven een prima en prikkelende column…

Kees Jan
28 april 2018 at 13:47
De stadspartij kan niet anders dan meegaan. Pieter Kos is afgelopen 4 jaar als voetveeg gebruikt door VVD, CDA, D66 en PvdA.
En de ChristenUnie kan makkelijk samenwerken met de PVV. PVV is overwegend links. De rechtse punten van de PVV zijn in Den Helder niet van toepassing.

Corina van den Blink
28 april 2018 at 14:04
Over en uit. Dankzij landelijke CU

DL
28 april 2018 at 14:06
14.00 uur: Q-music nieuws zegt CU Landelijk grijpt in bij CU lokaal DH. CU lokaal moet per direct stoppen met gesproken, omdat PVV ook mee doet.

Judge X
28 april 2018 at 14:09
WIJ SLUITEN GEEN ENKELE PARTIJ UIT !!! .. (behave de pvv ?! ssst …). 😀

DL
28 april 2018 at 14:12
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1973868/helderse-cu-mag-van-partij-niet-met-pvv-in-zee

Judge X
28 april 2018 at 14:54
Ja duidelijk DL, de mogelijkheid kan in stand blijven op basis van dit artikel, afwachten dus maar …. 🙂

Dick Berts
28 april 2018 at 14:26
De Christenunie vindt de PVV te min om een college mee te vormen. Christus : “Wat gij aan één van deze mijn minste medemensen hebt gedaan, hebt gij aan mij gedaan.” De Christenunie sluit Jezus dus uit…..terwijl Jezus NIEMAND uitsluit!!

flipfluitketel
28 april 2018 at 14:38
Toch raar dat u dit zegt uitsluiten van partijen en mensen is iets wat u constant doet en als het niet uitkomt dan komt u met uitspraken ven Jezus. Selectieve verontwaardiging.

Monique_K
28 april 2018 at 17:51
Is meneer Berts christelijk dan, dat hij naar de christelijke ideologie moet handelen? Of mag hij als ongelovige uitsluiten wie hij wil, geen Bijbelse richtlijn die anders adviseert?
Dat dan even los van het feit dat de christenen nooit anders hebben gedaan dan andersdenkenden uitsluiten, dus verbazingwekkend is het niet. Ik hoop alleen maar dat de CU Den Helder zich niets aantrekt van Den Haag.

wat
28 april 2018 at 20:15
amen

Judge X
28 april 2018 at 14:46
De schade in de onderlinge verhoudingen tussen BvDH en het CDA zijn duidelijk.

Een optie kan zijn, dat er een coalitie gevormd wordt op basis van 14 zetels, waarbij afspraken tussen PVV en CU de basis zullen zijn; geen wethouderschap voor Tjitske Biersteker helaas – de zorg kon dat goed gebruiken – maar in de raad een grote vinger in de pap ….
Creativiteit kent geen grenzen. 🙂

flipfluitketel
28 april 2018 at 15:28
Zou zo maar kunnen gedoog partijen is niets nieuws maar ben bang dat nevr Biersteker haar zinnen op het Wethouderschap had gezet en daarom eventueel met de PVV samen wou werken

Kobus
28 april 2018 at 16:22
Of Tjitske plakt dat landelijke advies aan haar laars. Want wat heeft het”hogere “bestuursorgaan” te maken met Den Helder? De suggestie van Judge X kan natuurlijk ook. Tjitske houd AD66, VVD,enz.buiten de coalitie.

Dick Berts
28 april 2018 at 17:10
Als Den Haag bepaalt welk college er in Den Helder geformeerd mag worden, dan zijn de gemeenteraadsverkiezingen daardoor een farce geworden!

Dick Berts
28 april 2018 at 17:14
Breaking: Carlo Assorgia werkt achter de ruggen van Tjitske Biersteker en Jan Nagel aan een derde college.

flipfluitketel
28 april 2018 at 17:35
Neeeeeeee ik trek het niet meer 🙂

Anton Hagen
28 april 2018 at 17:18
Als we er even vanuit gaan dat het bestuur en de fractie 2 verschillende eenheden zijn binnen een politieke partij dan is een logisch vervolg hiervan dat indien het bestuur van een plaatselijke(afdeling dus) landelijke partij zich conformeert aan het landelijke bestuur.
Dit zou dus kunnen inhouden in dit geval dat; indien het landelijke bestuur een embargo oplegt op samenwerking met de PVV men dit plaatselijk overneemt.
Maar een plaatselijke afdeling is WEL autonoom in haar beslissingen.
Conclusie:ALLES IS NOG MOGELIJK!!!

RB
28 april 2018 at 17:57
bedankt hè CU / Tjitske , weer 4 jaar leugenachtige uitknijpers in de coalitie, daar gaat m’n zuurverdiende geld…….

DL
28 april 2018 at 18:11
Is mevr Biersteker ook voor de-islamisering? In Den Helder staan nl 2 moskeeën en heeft de coa diverse locatie’s.
Citaat CU programma:
“De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving waarin iedereen op basis van gelijkwaardigheid kan meedoen, of iemand nu christen, moslim of niet-gelovig is.”

Judge X
28 april 2018 at 18:47
Tjonge “2 moskeeën” …. afbreken maar , heeft u ze wel eens goed bekeken DL ? 😀
Op basis van gelijkwaardigheid mee doen ja …., niets mis mee volgens mij.

En vergeet de rest van het programma niet te lezen bijvoorbeeld: Hoofdstuk 2 over oa radicalisering , Hoofdstuk 3 over zorg, Hoofdstuk 7 economie; en daarbij ontdek ik steeds opmerkelijk veel raakvlakken met de PVV.

Alleen bij de inleidingen tot het programma van beide partijen staan zaken, die ik hoofdschuddend lees; daar had men wel wat weg kunnen laten en in kunnen korten, om het in het Helderse klimaat aan te laten spreken, daarom waarschijnlijk de kleine zetelwinst voor beiden, waarmee ze met een beetje passen en meten m.i. wel door één deur komen.

RB
28 april 2018 at 19:08
CU staat voor: iedereen is gelijkwaardig behalve een paar die we niet gelijkwaardig achten….. .

Chinook
28 april 2018 at 18:53
Hypocriete christenen zijn het grote probleem, zij denken het geweten van de natie te zijn, het zijn de zetbazen van de onderdrukkers , het groot kapitaal, hun credo luidt ‘Hou jij ze arm, dan hou ik ze dom’ Dit hebben we afgelopen week weer kunnen constateren in de kamer.
Rutte die steelt van de armen en middenklasse , om het aan de rijken uit te delen zelfs onze hypocriete christenen doen hier vol overgave aan mee. (SGP,CU,CDA). Morgen staan deze gasten weer op de kansel om te janken over verbinden, naastenliefde, zorgen voor elkaar, enz, enz. Dit soort verraad en belazerd u voor enkele zilverlingen, dit tuig zat ook aan het laatste avondmaal en het zal in Den Helder niet anders zijn.

Sjaak
28 april 2018 at 19:15
Ik verwacht dat Tjitske Biersteker het landelijke dictaat niet opvolgt en dat ze gewoon wethouder wordt, en een goede ook. Ze is al heel lang actief en wist waar ze aan begon. Nog 4 jaar dat partijkartel zou rampzalig zijn. Lastige keuze, de Helderse bevolking of die landelijke partijbonzen. Maar ik denk dat ze de juiste keuze maakt.

Roel Prins
28 april 2018 at 19:29
Heb meelij met Tjits, zij weet niet wat zij doet.

fFred
28 april 2018 at 20:19
Ik denk eerder , dat Tjitske voor een, voor haar enorme blok gezet is. Laat haar rustig haar eigen beslissing nemen , en respecteer dat , hoe die beslissing ook uit mogen vallen.

RB
28 april 2018 at 20:58
zodra ze het landelijk dictaat volgt is ze haar geloofwaardigheid totaal kwijt, nu terugkrabbelen is einde loopbaan

’t Kraaiennest
28 april 2018 at 20:18
Oh my Buddha!

Arjen
28 april 2018 at 22:27
Roel, waarom weet Tjitske niet wat ze doet?

strandloper
29 april 2018 at 00:27
De CU mag op landelijk niveau regeren met de VVD ofwel de partij van Mammon en D’66 de partij van heidenen, abortus en republikeinen en het CDA een slap christelijk aftreksel in vergelijking met de CU uitgangspunten. Allemaal prima de luxe volgens CU. De CU Den Helder wordt echter op de vingers getikt door haar hoofdbestuur. Waar bemoeien zij zich mee? Hebben zij ooit enige interesse getoond voor het werk van CU Den Helder en in het bijzonder van mevrouw Biersteker? Laat de CU bobo eerst eens aangeven wat exact zijn bezwaren zijn en hij mag/moet die uiten en verder niets. Ik verwacht van de Helderse CU dat zij zich niet laten ringeloren door een of ander bestuurslid maar kijken naar de situatie in Den Helder.

Hans
29 april 2018 at 09:33
De coalitie voorkeur van de hoofdredacteur is in ieder geval duidelijk.
Overigens vraag ik me af waarom VVD, CDA ,D66 en PVDA überhaupt nog voor het voetlicht durven komen.
Schandelijke vertoningen van al deze landelijke partijen!
Laat de lokale partijen eens een kans krijgen na de winsten om te tonen wel betrouwbaar te zijn….

Anton Hagen.
29 april 2018 at 09:43
Nu even niet over Tjitske,die heeft het nu al moeilijk genoeg denk ik.
Maar bij de Seniorenpartij is nu ook een raadslid aangetreden welke een behoorlijke aversie heeft tegen de PVV,nl mevr Carla van Driesten.
Als haar voorman wethouder gaat worden wordt zij (waarschijnlijk tijdelijk)fractievoorzitter.
Ook zij zal in gewetensnood komen als de PVV gaat meeregeren hier in ons dorp.
Ben erg benieuwd hoe zij gaat reageren.Als ex SPer zou het van grote klasse zijn als Carla zou zeggen ,,bekijk het maar,hier doe ik niet aan mee!”

RB
29 april 2018 at 10:04
zo’n beetje het hele stuk gaat uitgebreid over de CU en nu probeert u het onderwerp te wenden?

Anton Hagen.
29 april 2018 at 11:05
Nee hoor beste RB.Ik geef alleen maar even aan dat er wel meer personen in de raad zitten welke het ook moeilijk kunnen gaan vinden om met de PVV samen te gaan,heb Carla als voorbeeld genoemd maar er zijn er meer.
Het is net waar je principes liggen als raadslid,toch?

https://denhelderactueel.nl/2018/04/geen-paniek-coalitie-komt-er-niet/

PvdA: Informatiebeurt aan het CDA

Den Helder – Nog voordat de leden van de ChristenUnie in Den Helder er iets over hebben kunnen zeggen, heeft het landelijk bestuur al van zich laten horen. Samenwerken met de PVV in een coalitie is uit den boze, de partij heeft het de afdeling Den Helder nadrukkelijk afgeraden. Maar trekt Den Helder zich er iets van aan? Als het aan de PvdA ligt krijgt het CDA nu de kans een coalitie te formeren.

Als het ‘verbod’ (de landelijke CU wil dat de lokale CU de onderhandelingen over een coalitie met PVV afbreekt) wordt opgevolgd maakt het verder niet meer uit wat de lokale leden van een coalitie met PVV, Seniorenpartij, Behoorlijk Bestuur en Beter voor Den Helder vinden. Die samenwerking heeft dan op voorhand al geen meerderheid meer. Maar voorlopig laat de CU nog even in het midden, of ze iets doet met het dwingend advies van hogerhand. Donderdag is het woord aan de leden en dan is het advies van de landelijk partijvoorzitter Adema “een van de reacties”, aldus lokaal secretaris Piet Bras tegenover het NHD. “We zijn nog in gesprek”, is alles wat Tjitske Biersteker er voorlopig over kwijt wil.

Als de CU zich terugtrekt (en Biersteker niet uit de partij stapt om met een eigen fractie deel te nemen aan de coalitie) lijkt de kans, dat het gaat lukken een coalitie zonder CDA, VVD, D66 en PvdA te vormen bijzonder klein. Als ook de Stadspartij nee zegt (en die kans is nadrukkelijk aanwezig) is het zelfs onmogelijk. Toch wil nog bijna niemand nu al speculeren over hoe straks verder, zonder CU. Carlo Assorgia denkt, dat de landelijke CU niet zoveel invloed heeft op de afdeling in Den Helder en wacht rustig af. Remco Duijnker (Seniorenpartij) zegt, dat dan Plan C uit de kast wordt gehaald, maar geeft niet aan wat dat inhoudt. “Er zal toch geregeerd moeten worden, lijkt mij. Ik zal mijn licht eens opsteken bij Carlo”, aldus Duijnker.

PvdA

Pieter Kos van de Stadspartij wil pas reageren als duidelijk is hoe de lokale CU op het landelijk verbod reageert. “Ik focus mij op onze eigen afweging morgen”, aldus Kos. Het CDA wil ook eerst de reactie van Biersteker afwachten en Peter de Vrij van de PvdA spreekt van opluchting. “Een zeer wijs besluit van de ChristenUnie. De PvdA had al eerder vraagtekens gezet tussen de samenwerking CU en PVV en de hoop uitgesproken dat er bij bestuur en leden wel verstand van zaken aanwezig zou zijn. De tweede of derde formatiepoging is mislukt. Het lijkt mij dat Beter voor Den Helder de opdracht nu teruggeeft en het CDA als volgende partij mag proberen een coalitie te maken.”

Den Helder Actueel, 28 april 2018 – 20:13

Reacties:

Judge X
28 april 2018 at 20:44
PvdA staat te popelen om een wethouder leveren aan de oude kliek ….

Marinus Vermooten
28 april 2018 at 23:37
Zal wel wat ingewikkelder worden dan in 1948 toen de sociaal democraten in Den Helder de absolute meerderheid hadden en zij met drie PvdA wethouders en een PvdA burgemeester onze gemeente ging besturen. Andere tijden dat wel. Al moet ik wel stellen dat de iets latere PvdA burgemeester Rehorst (periode 1950-1967) boven de partijen stond. Dat is in deze soms ingewikkelde tijd niet voor iedere burgemeester weggelegd. We hebben er in een aantal jaren verschillende in onze gemeente zonder afscheidsreceptie zien vertrekken. Maar Rehorst, dat mag worden gezegd, stak er met kop en schouders boven uit. Vier jaar geleden bood ik een van zijn dochters het eerste exemplaar boekwerk ‘Den Helder jaren vijftig’ met genoegen aan. Heb toen Rehorst later in Utrecht woonde eind jaren zeventig nog met hem een aantal keren gecorrespondeerd over de veranderde Helderse binnenstad en verplaatsing spoorwegstation voor het boek Nederlandse spoorwegstations.

Kees Jan
29 april 2018 at 00:06
De PvdA is bezig met een zeer vies politiek spelletje. Stemmingmakerij van de bovenste plank!
De ChristenUnie moet nog een besluit nemen over de deelname aan het college zoals het nu voorligt. Toch gaat de PvdA in de media lopen brullen dat de ChristenUnie niet meegaat in de coalitie.
.
Mevrouw Biersteker en Dhr van Donkelaar zijn uitstekend in staat om eigen afweging te maken. De landelijke fractie kan dan de samenwerking met de PVV niet zien zitten, maar na gesprekken met de PVV is de Helderse afdeling van CU tot de conclusie gekomen dat de samenwerking niet onmogelijk is. De Raadsleden van de CU zitten in de gemeenteraad van Den Helder zonder last en ruggespraak.
.
De uitleg van last en ruggespraak is als volgt;
“Stemmen zonder last of ruggespraak. Stemmen zonder last (d.w.z. zonder opdracht) betekent dat een volksvertegenwoordiger zich niet mag laten opdragen in een stemming een bepaald standpunt in te nemen. De vertegenwoordiger moet op basis van eigen inzicht en overtuiging een oordeel vellen.”
.
De PvdA heeft de verkiezingen verloren…. En toch moeten zij alle vieze trucjes uit de kast halen om de CU te schofferen. Een Schande van Peter de Vrij om zich zo uit te laten!
.
Als de ChristenUnie besluit niet deel te nemen in het college kunnen ze er altijd voor kiezen om te gedogen. En Als het echt niet anders kan, kunnen ze altijd verder gaan als Christelijk Den Helder”

Kees Jan
29 april 2018 at 00:22
Lees net het verlies van een PvdA prominent, John Kasander. Een man die met hart en ziel zijn rode politieke denkwijze in Den Helder onder de aandacht bracht. Een zeer goed mens. Ik wens de nabestaande en de mensen van de PvdA dan ook veel kracht toe.
.
Meneer Peter de Vrij, ik had uw reactie op z’n droevige dag anders ingeschat. Uw gedachten zouden bij John Kasander moeten zijn. En John had het nooit goed gevonden dat je op deze wijze omgaat met de CU en dan met name met mevrouw Biersteker. Peter de Vrij ga je schamen.

Monique_K
29 april 2018 at 01:29
Haha, ik zei het eerder vandaag al in een ander commentaar hier op de site, wat zal de conclusie zijn na twee mislukte formatiepogingen die van begin af aan onder voorbehoud waren, en waarbij de laatste vakkundig om zeep is geholpen door de wens van het CDA er ook de PvdA bij de willen .. dat het nu de beurt is aan het CDA om een poging te wagen. En tada, daar is die dan.

Simon. H
29 april 2018 at 01:54
Die PvdA net als aan stadspartij aan de hand van renders ahemvvd meelopers in plaats van zelf in de nieuwe coalitie met pvv beter enzovoort te stappen. Hoe was het ook al weer meneer de vrij niet uitsluiten u als PvdA doet dit wel bij de pvv De schande moet groot zijn nu u in plaats afscheid en respect denkt aan een baantje als wethouder

Wim
29 april 2018 at 07:17
Uiteraard voedt de PvdA de huidige situatie, en wil het wat graag het PartijKartel weer herinstalleren. Probeert nu dus druk uit te oefenen richting Tjitske en haar landelijke organisatie door het CDA naar voren te halen.
Dames en Heren Politici van de oude politieke partijen, U bent afgerekend door de kiezers. Het is gewoon tijd voor iets anders!
PS mevr Biersteker waarvoor zit U in de Raad? Voor Den Helder of voor de Landelijke Partij?

Marinus Vermooten
29 april 2018 at 08:02
Ik heb die krant helaas niet bewaard maar na de aankondiging dat de PVV in Den Helder mee zou doen heeft voor zover ik mij herinner niemand vermeld dat men strikt tegen deelname van de PVV in coalitieverband is. Integendeel niemand had er sowieso echt grote moeite mee. Mogelijk was men aan de vooravond van de verkiezingen bereid onder bepaalde voorwaarden deelname van de PVV in coalitieverband niet per direct uit te sluiten. Nu de drie PVV vertegenwoordigers (twee ervan hebben de eed afgelegd) in het coalitieakkoord zich volgens de andere deelnemende partijen zich keurig hebben opgesteld, worden ze bij voorbaat al aan de schandpaal genageld. Ongetwijfeld zal frustratie een rol in de aantijgingen spelen. Ik heb en zal zelf geen stem op de PVV uitbrengen maar er zijn grote verschillen tussen landelijke en lokale politiek, zo was het en zo zal het naar verwachting ook in de toerkomst blijven. Er is overigens ook een tijd geweest dat men in bepaalde gebieden de Sociaal Democraten (min of meer de voorloper van de P.v.d.A.) bewust buiten de deur hield en door bepaalde politieke groeperingen zelfs voor rotte vis uitmaakte. Gelukkig zijn die tijden voorbij.

RB
29 april 2018 at 08:05
valt me op dat de bekende reaguurders hier die Tjitske en de ChristenUnie volop liepen te promoten met kreten als “stem lokaal of CU” nu verdacht stil zijn na deze enorme afgang……

Nico
29 april 2018 at 09:14
Ik denk dat er nog rare dingen kunnen gaan gebeuren. Wat mij wel opvalt is dat de CU nu onder vuur ligt, maar als we alle artikelen op dit medium lezen kunnen we ook zien dat binnen de stadspartij de messen geslepen worden. De voorzitter is daar opgestapt en Marcel Karhof geeft openlijk aan tegen de coalitie te stemmen. Andere mensen vinden nu dat Mevr. Biersteker nu maar afstand moet nemen van de CU. Dat zal ook wel voor anderen gelden. Zou het op dit moment geen idee zijn een zgn zakencollege op te zetten. Mensen die hart hebben voor een beter Den Helder en niet gebonden zijn aan een partij in de raad. Zij kunnen dan gedurende deze raadsperiode de nieuwe politiek die we zo graag willen invoeren. Voor ieder onderwerp moet men op zoek naar een meerderheid, dus alle partijen kunnen zich blijvend profileren terwijl niemand gezichtsverlies lijdt en moeilijke dossiers met wisselende meerderheden geregeld kunnen worden. Het is dan wel nodig dat alle partijen over de bekende schaduwen heenstappen. Verbinden en samenwerken kan op deze manier. Zittende partijen moeten dan wel de wil en visie hebben dit door te zetten.

HaKatje
29 april 2018 at 09:50
Dat zou nog eens mooi zijn Nico! Ik ben voor.

wat
29 april 2018 at 10:18
Ben benieuwd hoe dit vraagstuk opgelost gaat worden. We gaan zien of deze coalitie zich staande houdt….

Hans
29 april 2018 at 12:35
Wat mij het meest verbaast is dat toen Assorgia met de beoogde coalitie de onderhandelingen voerde, deze ook op de hoogte waren van het traject dat Nagel voorstelde. Inclusief de gesprekken die Assorgia met VVD en CDA voerd. Was er dan geen van de fractieleiders die zich bezwaard voelde en moeite hadden met deze actie. Toen is de integriteit al ten grabbel gegooid en onze moraal-ridder Tjitske B. wil zelf haar zijn door drijven ten koste va het gedachtengoed van het CU. Is dan geld toch de drijfveer. Wie het weet mag het zeggen, maar ik weet niet of deze nieuwe wind wel uit de goede hoek komt.

skriks
29 april 2018 at 13:09
Het wordt wellicht tijd dat de PVV haar standpunten misschien wat bijstelt?
De partij bestaat nu 12 jaar en heeft wat betreft haar standpunten over immigratie al haar troeven nu wel volledig uitgespeeld.
Deze ooit unieke pijlpunten zijn deels opgezogen ´door de tijdsgeest´ maar ook ´vriendelijk ontvreemd´ door de overige politieke stromingen die lange tijd duidelijk voor hun hachje vreesden.
Wat de partij rest is het voeren van opportunistische politiek tijdens een rel of een zwak moment van een collega politicus.
Er is momenteel sprake van een duidelijk impasse, zowel binnen de PVV zelf als binnen de gehele Nederlandse politiek.
Vernieuwing van binnenuit is bij de PVV is zo goed als uitgesloten; enerzijds door haar organisatiestructuur en anderzijds maakt zij geen deel meer uit van de ´opties tot coalitie´. Dit laatste omdat er een uitgesproken consensus is bij de overige politieke partijen over het uitsluiten van de PVV bij welke vorm van samenwerking dan ook.
Wilders verspeelde in 2010 zijn voornaamste troef, het tot dan toe in Nederland nog niet vormgegeven ´Cordon Sanitaire´.
Dat gebeurde in een lachwekkende ´gedoogsteunvertoning´ waar hij zijn verzet tegen de (inderdaad) onnodige verhoging van de AOW leeftijd (zijn enige uitgesproken ´breekpunt´…) onmiddellijk als eerste ´wisselgeld´ inzette.
Domme, populistische en neerbuigende uitglijders zoals die van ´de kopvoddetaks´ deden vervolgens alle eventuele verdere interactie met andere partijen binnen het democratische speelveld volledig de das om.
De partij heeft haar langste tijd in de huidige vorm nu wel gehad: de vijfde colonne blijft natuurlijk uiterst secuur en effectief ´doorzagen´ tot haar zetel ooit ineenstort, partijleider Wilders wordt ouder en Fleur Agema mist zijn charisma.
Binnen de PVV is het vrijwel onmogelijk voor nieuw ´talent´ om door te breken.
De partij innoveert haar eigen partijstructuur én programma niet en doet daarmee nu eigenlijk precies dátgene waarvan zij de andere partijen al jaren beschuldigt; zij legt haar oor niet meer te luister in de samenleving.
Avond na avond is het tv-scherm gevuld met discussies en documentaires over de ´inpassing´ van de islam in de Nederlandse samenleving, veel is tegenwoordig gewoon bespreekbaar.
Latent is de angst voor een mening omtrent dit soort onderwerpen echter nog wél steeds aanwezig en daarmee ook ´het recht van bestaan´ van een extremistische partij.
Burgemeester Krikke van Den Haag liet op Nieuwsuur gisteravond als geen ander ooit tevoren zien dat het constante gevaar van het ´wegpraten´ van problemen nog steeds overduidelijk op de loer ligt.
Presentator Eelco Bosch van Rosenthal, de ´atletische´ versie van de onlangs te vroeg overleden Joost Karhof, bracht dat wezenlijke gevaar kundig en onbetwistbaar naar de oppervlakte.
Echter, stemmen op een partij die nooit meer echt zal participeren vinden kiezers niet aantrekkelijk en het moment dat ´de lol´ daar vanaf gaat is dus nabij.
Ook de teleurstelling van veel Helderse kiezers na het vervliegen van de hoop op eindelijk eens een kans voor Den Helder zónder de gevestigde partijen helpt natuurlijk niet mee.
Het FvD en wellicht andere nieuwkomers wachten gretig af om in een nieuwe, beschaafdere ´vorm´ het stokje van ´de partij van de gemiste kansen´ over te nemen.
Uitstraling vervaagt nu eenmaal door de tijd, iedereen en alles heeft gelukkig een houdbaarheidsdatum.

Wim
29 april 2018 at 14:02
Zie in deze ontwikkelingen eigenlijk alleen maar het gelijk van de Kiezers, het blijft een zooitje in de Helderse Politiek.

Dick Berts
29 april 2018 at 14:02
De PVV heeft enorm veel proteststemmen getrokken in dit Palermo aan het Marsdiep. Alleen daarom al is het isoleren van de PVV het domste dat je kunt doen. De PVV in het college betekent dat de politiek weer wil gaan luisteren naar ontevreden burgers. Een cordon sanitaire rondom de PVV zal ze alleen maar versterken. Zeker omdat proteststemmen een groeimarkt zijn in een stad die steeds verder wegzinkt in politieke chaos.

Joost
29 april 2018 at 14:15
Dat was de laatste keer dat ik Christenunie heb gestemd. De volgende keer stem ik PVV. De mond vol van naastenliefde en een inclusieve samenleving maar ondertussen de PVV en hun kiezers uitsluiten.

Kees Jan
29 april 2018 at 16:49
Joost, zou wel blijven stemmen op Tjitske Biersteker en Dhr van Donkelaar. Zij hebben bewezen dat ze wel naastenliefde hebben, en geen mens uitsluiten in een inclusieve samenleving.
Ik ben niet gelovig, ik ben geen CU stemmer, maar Tjitske Biersteker blijft voor mij de meest integere vrouw van de Helderse Politiek. En er is geen politieke man die haar kan overtreffen.

Nico
29 april 2018 at 15:17
Daarom beste Dick pleit ik voor een zakencollege. Het zal veel zo niet alle partijen in eerste instantie tegenstaan, maar de stad moet nu in relatieve rust tot een nieuwe aanpak komen. Ook moeten dossiers die nu moeilijk liggen afgehandeld worden. Als dat gebeurt met een zakencollege van onafhankelijke wethouders zal dat makkelijker gaan. Partijen kunnen de in hun partijprogramma’s opgenomen standpunten uitdragen en met opgeheven hoofd hun kiezers in de ogen kijken. Een ander voordeel is het feit dat men elkaar niet hoeft te bestrijden. Men gaat met de wethouder mee in zijn argumentering of niet. De meeste stemmen winnen. Dat kan voor de inwoner van Den Helder de ene keer goed, maar misschien ook minder uitpakken. Grootste voordeel is dat er relatieve rust komt en dat is op dit moment de grootste overwinning die behaald kan worden. Ik ben echter bang dat de hakken te ver in het zand staan en dat men de gevechtsputten niet kan of wil gaan verlaten. Het is nu de partij boven Den Helder.

https://denhelderactueel.nl/2018/04/pvda-nu-de-formatiebeurt-aan-het-cda/

4 Comments

  1. N.E. Derlander 29 april 2018 op 14:08

    De Helderse CU kan zich toch, in het belang van Den Helder afscheiden van de landelijke CU, en als zelfstandige christelijke politieke partij verder gaan. En daarna alsnog een coalitie vormen met de PVV.

    • Het denken scheidt en het hart voegt samen. Alle Christusbeelden wijzen op hun hart. Laat Tjitske nu rustig het gesprek aangaan met haar leden, vervolgens onder voorwaarden deelnemen aan het college met de PVV en daarna in Den Haag gaan uitleggen waarom ze dat heeft gedaan. Niks uitsluiten, niks afscheiden!

      • N.E. Derlander 29 april 2018 op 22:40

        @Dick Berts

        “Niks uitsluiten, niks afscheiden!”

        Het is te hopen, dat deze realistische mevrouw (Tjitske) de benodigde ruimte krijgt van de landelijke CU om deze gewenste coalitie incluis de PVV in Den Helder te vormen.

  2. Biersteker kan God danken dat zij is uitverkoren in een positie te geraken dat ze beslissend kan zijn in de strijd van het Goed tegen het Kwaad.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.