Anne-Marie Teuben – Reisverslag Nagasaki

Nagasaki.

1-8
Vanmorgen om acht uur vertrokken uit Fukuoka.
Onze eerste stop was het pijnbomen bos bij Karatsu kasteel.
We werden voor het bos uitgezet en zijn via het bos naar het strand gelopen.
Sommigen deden de schoenen uit en hebben lekker door de branding gelopen.
Dat kan ik vanwege mijn knie helaas niet doen.
Op het strand lagen allemaal pijlinktvissen, die aangespoeld waren en hun vel afdeden voor ze dood gingen. Ook hebben we een pijlstaartrog gezien, die al dood was. Zielig hoor van die mooie beesten, die dood gingen, omdat ze door de stroming het water niet meer inkomen.
Bij het kasteel weer de bus ingestapt om naar de volgende stop te rijden, Okamachiyama, een pottenbakkers dorpje, waar Imari porselein wordt gemaakt. Hier hebben we ook onze meegenomen lunch opgegeten op een bankje aan het water.
Onderweg naar huis ten Bosch, een themapark over Nederland, begon het te regenen.
We hebben daar een half uur gewandeld en koffie gedronken. Op hun vrije dag in Nagasaki kunnen ze eventueel het park bezoeken.
Door naar de Saikai brug. Onder deze auto brug is een hangbrug gemaakt voor wandelaars. Vanaf deze brug kun je de torens zien, waarvan het gecodeerde sein werd gegeven om Pearl Harbor te bombarderen. Aan de overkant is nog een visafslag, wat ook altijd leuk is. Mooie schelpen en vissen voor de verkoop.
Rond kwart voor zes bereiken we het Victoria hotel in Nagasaki waar we drie nachten verblijven.

2-8
Vanmorgen om negen uur stonden er 11 gasten klaar om met me mee te gaan voor een rondje Nagasaki. We starten bij China Town, omdat om de hoek ligt van het hotel. Daar heb ik de lokale schotels Sara Udon, Champon en Gyoza getoond. Verder gelopen naar Deshima en Deshima warf, waar we koffie hebben gedronken.
Met de tram naar het Peace park. Daar vandaan lopen we eerst naar de Urami Cathedraal. Er staan nog wat beelden, die de bom hebben overleefd. En een stuk van het dak.
Ik geef de gasten een uur de tijd om te lunchen, waarna we naar het episch centrum en het bom museum lopen. En daar wacht ik de gasten weer op. Zware dag maar wel mooi. En de zon schijnt nog steeds. Nadat ik iedereen op de tram heb gezet, ben ik zelf terug gaan wandelen via het trein station. Morgen willen een aantal gasten naar het thema park Huis ten Bosch, omdat een broer van een dame daar geschilderd heeft samen met Rob Scholte.
Helaas kwam ik in een plensbui terecht en ondanks de paraplu was ik zeik nat.
In het hotel de natte kleding meteen gewassen en me zelf ook. Daarna nog wat gerommeld en tegen half 10 waren de luikjes dicht. Ik was zo moe, dat ik 10 uren heb geslapen. Heerlijk.

3-8
Lekker rustig aan gedaan vanmorgen en ik heb me zelf een vrije dag gegeven. Nu zit ik in de lobby om vragen te beantwoorden en daarna ga ik shoppen en de reis verder voorbereiden. Ik wilde eigenlijk een bergje opwandelen om een tijdje op een uitzicht punt Nagasaki te bekijken, maar dat durf ik met mijn knie nog niet aan. Waarschijnlijk zijn het allemaal trappen naar boven en trap lopen gaat nog niet helemaal goed.
Dus ik ga relaxen. En dat heb ik goed gedaan, heb vier uren geslapen in de middag.
Vanavond dan maar de dag van morgen voorbereiden.