André Hoogeboom – Gestolde nostalgie in de provincie

Noord-Holland* telt één museum voor hedendaagse kunst. Dat ligt in Bergen en heet Kranenburgh (http://www.kranenburgh.nl/news/38/208/Recordaantal_bezoekers_KRANENBURGH#.V1XFPNeri_X). Verder is de provincie ondergedompeld in een treurigmakende nostalgie, die elke vooruitgang blokkeert.

De Zaanse Schans. het Westfries Museum in Hoorn, Het Stedelijk Museum in Alkmaar, het museum van de 20ste eeuw, het Zuiderzeemuseum, het Kachelmuseum het kaasmuseum, het biermuseum, het speelgoedmuseum. Het eierdopjesmuseum, het pannenlappenmuseum. De laatste twee bestaan niet, maar het zou zo maar kunnen.

Maarten Koning, de hoofdpersoon in JJ Voskuils epos Het Bureau noemde een museum een plek van gestolde nostalgie, waar de werkelijkheid is verbouwd tot hapklare romantiek, zonder enige context. Hear Hear, zou Dé Haan, het hoofd van de afdeling dialectologie van het A.P. Beerta-instituut, waar Het Bureau zich afspeelt, roepen.

Is Noord-Holland * daarom een achterlijke provincie, is de vooruitgang bij de lijn Haarlem-Amsterdam opgehouden?

Een driewerf ja is hierop het antwoord. In alles loopt Noord-Holland* achter. In Noord-Holland* is geen conservatorium, is geen universiteit, bestaat geen dynamische jongerencultuur, met bijbehorende economische activiteit. Noord-Holland* sukkelt achter de fanfare van Bert Haanstra aan, met suffe conservatieve gemeenteraden als Maitres de tambours.

Daarom is bewondering voor het Rob Scholte Museum in Den Helder op zijn plaats. Tegen alle behoudende krachten in voert het een gevecht op leven en dood met de gevestigde orde, lees; wethouders. In Den Helder nota bene, een tochtgat met een dubieuze reputatie aan het einde van Nederland. Alleen Oost Groningen ligt nog meer geïsoleerd.

Ieder college van een gemeente in Noord Holland* boven de 50.000 inwoners zou verplicht moeten worden een plek te maken voor de hedendaagse kunst, die gedurfd is, uitdaagt en provoceert, uitnodigt tot discussie. Maar ook grote economische kansen biedt. Een gemeente die het aandurft om te investeren in hedendaagse kunst in Noord-Holland* wordt spekkoper. Het museumbezoek in Nederland explodeert, van Singer Laren tot De Fundatie, van De Punt in Tilburg tot het Stedelijk Museum in Schiedam tot de Glazen Kast in Middelburg.

Waarom niet dan in Noord-Holland*?

Omdat Noord-Holland* het Open Lucht Museum van Nederland is, een plek van gestolde nostalgie.

*Met Noord-Holland* wordt bedoeld Noord Holland* boven het Noordzee-kanaal

Andre Hoogeboom is voormalig kunstredacteur van de Alkmaarsche Courant

Noord-Hollandse Nieuwsbode, 1 juni 2016

Reacties:

Ron Dol
1 juni 2016 om 19:00
Bijzonder dat deze meneer nog nooit gehoord heeft van Hotel Maria Kapel in Hoorn, voor artists in residence. Compleet met het jongerenproject Lucy en video-art in de catacomben. Maar ja, de Alkmaarse Courant, dan heb je je oogkleppen al op voor je aan je onderzoekje begint. Toch maar eens langs gaan, meneer Hoogeboom.

Karel Frugte
2 juni 2016 om 18:17
Als je dat van die oogkleppen terugneemt, komt iemand van ons langs…Stuur vast wat info.

Ron Dol
3 juni 2016 om 10:13
Excuses. Dat van die oogkleppen slaat natuurlijk niet op de Alkmaarse Courant maar op haar voormalig kunstredacteur. In zo’n functie hoor je van het bestaan van HMK in Hoorn af te weten, als je tenminste pretendeert verder te kijken dan Alkmaar en Bergen. Zie http://www.hotelmariakapel.nl en laat je verrassen.