Adri van Esch – Hotel zonder personeel

In een nieuw hotel in het Japanse themapark Huis ten Bosch werkt nauwelijks personeel. Het merendeel van het werk wordt gedaan door robots.

Een pretparkhotel bemand door robots; in het Japanse themapark Huis ten Bosch wordt dat vanaf juli werkelijkheid. In het park in Sasebo – niet ver van de stad Nagasaki – opent het Henn Na Hotel. ‘Henn’ staat in het Japans voor ‘verandering’. Het hotel wordt volgens de directie van Huis ten Bosch een compleet nieuwe ervaring: bijna alles wordt geregeld door robots.

Gezichtsherkenning

Robots zorgen onder meer voor het vervoer van de koffers, ze maken de kamers schoon en ze bemannen de receptie. Gasten betreden de kamer niet met een ouderwetse sleutel of een chipkaart, maar worden binnengelaten na gezichtsherkenning. Henn Na Hotel moet het efficiëntste hotel ter wereld worden, waar negentig procent van alle werkzaamheden door robots wordt verricht.

Lage prijzen

Een eenpersoonskamer voor het twee verdiepingen tellende robothotel gaat 50 euro kosten, een tweepersoonskamer 65 euro. De prijzen kunnen zo laag blijven doordat er weinig hotelmedewerkers nodig zijn. Als in het hoogseizoen het 75 kamers tellende hotel vol zit, moeten gasten bieden voor een kamer. De hoogste bieders krijgen de laatste kamers. Het Henn Na Hotel heeft een maximumprijs ingesteld van 100 euro voor een eenpersoonskamer.

Ware grootte

Het hotel komt naast Huis ten Bosch te staan, een themapark dat beroemd is geworden door levenechte kopieën van Nederlandse gebouwen. In het park staat onder meer een replica op ware grootte van de Domtoren in Utrecht. Naast heel veel huizen en grachtenpanden uit Nederland heeft het park ook één-op-één gebouwde kopieën van het gotische stadhuis van Gouda, de waterpoort van Sneek, kasteel Nijenrode en de Passage in Den Haag.

Woonpaleis van de koningin

Door het bijzondere pretpark loopt zes kilometer aan grachten en kanalen. Aan de rand van park Huis ten Bosch is het Centraal Station van Amsterdam nagebouwd. In het gigantische gebouw is hotel Okura gevestigd. Hoogtepunt is een getrouwe nabootsing van Huis ten Bosch, het voormalige woonpaleis van koningin Beatrix in Den Haag. In het paleis bij Nagasaki is een permanente expositie van werk van Japanse en internationale kunstenaars ondergebracht. De complete Oranjezaal is door de Nederlandse kunstenaar Rob Scholte voorzien van een 1200 vierkante meter grote wandschildering.